Når sæsonen starter med chok og potentiale i én og samme pakke, må selv de største planer revurderes. Og det er præcis, hvad der er sket her.
Det var ikke skrevet i stjernerne, at Gabriel Bortoleto ville få debut i Formel 1 allerede i 2025. Faktisk så det længe ud til, at den dobbelte juniormester i Formel 3 og Formel 2 måtte vente på sin chance.
Men da Sauber — der kører under navnet Stake F1 Team Kick i 2025 — valgte ikke at forlænge med hverken Valtteri Bottas eller Zhou Guanyu, blev døren åbnet for den 20-årige brasilianer.
Sammen med den rutinerede Nico Hülkenberg udgør Bortoleto i år Saubers nye line-up, og allerede efter de første to løb i Australien og Kina har han gjort et markant indtryk.
Det er godt nok Hülkenberg, der har hentet holdets hidtil eneste point med en flot syvendeplads i Melbourne — en præstation, der allerede har overgået hele Saubers 2024-sæson - men ser man nærmere efter, er det tydeligt, at Bortoleto har noget helt særligt.
Sauber har længe været kendt for at udvikle unge talenter, men med Audis indtræden som fabrikshold i 2026 har ambitionerne fået et nyk opad.
Tyske Audi har store planer og ønsker at gøre et stærkt indtryk fra dag ét, og det har i kulissen været kendt, at de overvejede at skifte begge kørere ud i forbindelse med overgangen.
Men ifølge F1 Oversteer er planerne i bevægelse. Ikke mindst på grund af Bortoletos stærke start.
I kvalifikationen i Australien slog han sin tyske holdkammerat og viste overskud under svære forhold, indtil en uheldig fejl sendte ham i muren i de sidste omgange.
I Kina var afstanden mellem de to kørere igen tæt — blot to tiendedele skilte dem i Q1, hvor det var Hülkenberg, der snuppede en imponerende 12. plads, mens Bortoleto blev elimineret.
Begge røg dog ud på første omgang i løbet, hvilket ikke ændrede det samlede billede: internt er kampen tættere end forventet.
Derfor er det ifølge F1 Oversteer nu langt mere sandsynligt, at både Bortoleto og Hülkenberg fortsætter hos Audi i 2026 på trods af oprindelige overvejelser om at hente to nye navne ind.
En markant kursændring — og et vidnesbyrd om Bortoletos potentiale.
Med store navne som Carlos Sainz på radaren — inden spanieren valgte Williams — har Audi kigget bredt efter profiler, der kunne lede holdet ind i en ny æra. Men det ser nu ud til, at svaret allerede er på holdet
Bortoleto har imponeret med sin ro bag rattet og sin evne til hurtigt at tilpasse sig det højeste niveau.
Selv om han stadig er uden point, har han allerede vist, at han kan matche — og til tider overgå — en af feltets mest erfarne kørere.
Audi, der som bekendt tager over i 2026 og dermed markerer sig som en seriøs aktør i Formel 1’s fremtidige teknologiske landskab, har tydeligvis ikke råd til at gamble.
Derfor er det også forståeligt, at man ikke længere ser behov for drastiske ændringer i førerkabinen.
Sauber ligger i øjeblikket nummer otte i konstruktørernes stilling med seks point og virker mere stabile end længe.
Med Bortoleto som langsigtet satsning og Hülkenberg som solid reference, ser 2026 pludselig langt mindre usikkert ud for Audi-projektet.