Cadillac forbereder sin debut i Formel 1 i 2026 og lokker konkurrenternes medarbejdere med markante lønstigninger. Ikke alle i paddocken er begejstrede.
Cadillac arbejder intensivt på at blive klar til Formel 1-debuten i 2026.
Holdet fik først endelig godkendelse i marts og er dermed på bagkant, men forsøger nu at indhente konkurrenterne med en aggressiv strategi.
Ifølge rapporter tilbyder de op til tre gange højere løn end nuværende arbejdsgivere for at tiltrække nøglemedarbejdere.
Teamet har allerede indledt simulationer af løbsweekender og planlægger at benytte et tidligere Ferrari-chassis til test.
Men det er især de markante løntilbud, der har skabt overskrifter i paddocken.
Mange etablerede hold har tilføjet lange opsigelsesperioder i kontrakterne for at undgå, at medarbejdere hurtigt kan skifte til konkurrenterne.
Skepsis blandt konkurrenterne
Flere teams ser med bekymring på Cadillacs strategi.
Inden holdets indtræden blev bekræftet, udtrykte Mercedes-chef
Toto Wolff sin tvivl om, hvorvidt et nyt hold vil gavne sporten økonomisk.
- Hvis Cadillac nu kommer med en fabriksindsats og investerer et tilsvarende markedsføringsbudget i Formel 1, så vil det være en merværdi for Formel 1. I første omgang taber vi, sagde Wolff tidligere i år til Auto Motor und Sport.
Han understregede også, at kompensationsbeløbet for et nyt hold, rapporteret til 450 millioner dollars, ikke nødvendigvis dækker tabet for de øvrige teams.
- Det kompenserer ikke for det direkte tab af indkomst. Kun tiden vil vise, hvad sporten får ud af en ellevte deltager, forklarede han.
Risiko for tidlig rivalisering
Medarbejdere fra især Alpine menes at være i Cadillacs søgelys, hvilket kan skabe en tidlig rivalisering.
Situationen er blevet yderligere interessant, efter at det amerikanske hold har sikret sig to erfarne kørere til debutsæsonen, Valtteri Bottas og Sergio Perez.
Hvorvidt de markante investeringer i både kørere og personale vil give sportslig succes, er stadig uvist.
Historien viser, at penge alene ikke er nogen garanti.
Det oplevede Toyota, som brugte enorme summer på sin Formel 1-satsning uden at vinde et eneste løb.