gettyimages 1815012927

FIA-chef åbner for stor F1-ændring trods protester fra Horner og Wolff

Formel 1feb. 13 , 9:01

FIA’s præsident, Mohammed Ben Sulayem, ser ikke noget problem i at udvide Formel 1-feltet til 12 teams, selv om prominente holdchefer protesterer mod konsekvenserne af en sådan beslutning.

Formel 1 kan være på vej mod en markant ændring i strukturen, da FIA åbner døren for endnu et nyt hold på startgridden. Cadillac har allerede sikret sig en plads fra 2026, men nu signalerer Ben Sulayem, at FIA er klar til at tage imod endnu et team, hvis betingelserne er de rette.

"Vi er meget bevidste om, at der var et stort angreb på mig sidste år på grund af det 11. hold," siger FIA-præsidenten.

"Men vi har nu et 11. hold. Var det nødvendigt at gå igennem al den uro for at få det? Jeg tror det ikke."

Under de nuværende regler kan Formel 1 have op til 12 teams, og FIA-chefen understreger, at hvis en seriøs kandidat melder sig, vil organisationen åbne en ny proces for interessetilkendegivelser.

Protester mod anti-fortyndingsgebyret

Det er dog langt fra alle, der bifalder FIA’s ambitioner.

Ifølge The Daily Express har holdchefer som Mercedes' Toto Wolff og Red Bulls Christian Horner været blandt de mest kritiske stemmer i debatten.

En ny tilføjelse i feltet betyder, at præmiepengene skal fordeles på flere teams, og det har skabt utilfredshed hos de nuværende deltagere.

"Når man ser på det i første omgang, taber vi penge," siger Toto Wolff.

"Vi ved ikke, hvor meget Cadillac vil investere i Formel 1. Kompensationsgebyret, som i øjeblikket er sat til 3 milliarder kroner, er for lavt. Det gør ikke op for det direkte tab af indtægter."

Christian Horner har en lignende bekymring:

"Vi byder General Motors velkommen med åbne arme, men vi ønsker ikke at betale for det. Det store spørgsmål bliver, hvem det går ud over økonomisk?"

Økonomisk tovtrækkeri fortsætter

Cadillac måtte betale 3 milliarder kroner for deres plads i sporten, og en eventuel 12. deltager vil skulle betale en tilsvarende sum for at kompensere de eksisterende teams.

Alligevel er det langt fra sikkert, at det er nok til at dæmpe modstanden fra de største aktører.

For FIA handler det dog ikke om at beskytte de etablerede teams' økonomi, men snarere om at udvide Formel 1’s rækkevidde og tilføje flere konkurrenter til feltet.

"Hvis det rette hold melder sig, vil FIA tage imod dem. Vi er ikke bange for nogen," fastslår Ben Sulayem.

Spørgsmålet er nu, om Formel 1’s ledelse og de eksisterende teams kan finde en økonomisk model, der gør det attraktivt for alle parter at udvide gridden – eller om modstanden fra Horner, Wolff og andre bliver for stor en forhindring.

Mest læste