Isack Hadjar

Få historien bag årets F1-fænomen, Isack Hadjar

Formel 1apr. 29 , 17:04
Han kom fra baggrunden og har på få uger gjort sig bemærket i sportens mest eksklusive selskab.
For mange begynder motorsportsdrømme med lyden af motorer eller et besøg på en racerbane.
For Isack Hadjar kom gnisten fra en DVD-film.
Den fransk-algeriske kører, som i år er debuteret i Formel 1, faldt som toårig for racerbiler, da han så Pixar-filmen Biler – og siden har han ikke kigget sig tilbage.
Da han var seks år gammel, sad han for første gang i en gokart på en bane nær Paris, men selv om talentet var åbenlyst allerede fra starten, blev de næste år en kamp mod både budgetter og begrænsninger.
Mens andre drenge kørte 20-24 løb om året, kunne Hadjar kun stille op i otte – og med udstyr, der ikke altid matchede konkurrenternes.
- Jeg var hele tiden bagud, selv om jeg følte, jeg havde farten, har han fortalt i et interview.
Alligevel kæmpede han sig op gennem de franske og europæiske karting-rækker, hvor han mødte – og blev venner med – Sami Meguetounif, en rival, han stadig følger tæt.
Deres venskab begyndte i Le Mans i 2015 med et enkelt spørgsmål: - Er du algerisk?

Gennembruddet

Det store vendepunkt kom, da Hadjar skiftede fra karting til racerbiler.
I fransk F4 og senere Formula Regional European Championship (FRECA) begyndte resultaterne at tale deres tydelige sprog.
Især ét løb ændrede alt: Sejren i Monaco fra pole position i 2021.
Det var dér, Hadjar dominerede på en regnvåd bane, satte hurtigste omgang – og fik et opkald fra sin mor: - Helmut Marko vil møde dig.
Aftalen med Red Bull Junior Team kom i hus få dage senere, og herefter gik det stærkt.
Efter sejre i F3 i 2022 og fire feature-løbssejre i F2 i 2024 var Hadjar tæt på mesterskabet – men en motor, der gik i stå i Abu Dhabi, satte en brat stopper for titeldrømmen.
Alligevel var fremtiden sikret, da Red Bull besluttede, at han skulle debutere i F1 for Racing Bulls i 2025.
Hadjar havde allerede lavet flere fredagskørsler i 2023 for både Red Bull og AlphaTauri, og hans præstationer blev noteret med interesse.
Det store gennembrud kom dog først i Japan og Saudi-Arabien i år, hvor han kørte point hjem og kvalificerede sig til Q3 – en bedrift, som Helmut Marko kaldte "sæsonens største overraskelse".

Le Petit Prost – og vejen videre

I paddocken går han under kælenavnet Le Petit Prost – et tilnavn, som han ikke helt forstår selv.
- Helmut sagde, det er, fordi jeg bider negle som Prost, ikke fordi jeg ligner ham.
Sammenligningen med den franske legende tager Hadjar med et smil.
På trods af et nedslående uheld i det første løb Melbourne, hvor han kørte af på formationsomgangen, er han hurtigt blevet en publikumsfavorit – ikke mindst fordi han udstråler noget menneskeligt og uprætentiøst midt i den teknologisk avancerede verden, F1 er i dag.
Med støtte fra Red Bull og sin tidligere mentor Guillaume Rocquelin – tidligere ingeniør for Sebastian Vettel – fortsætter Hadjar med at udvikle sig.
- F1 har altid været målet, og jeg har aldrig overvejet noget som helst andet, siger han.
Med det niveau, han allerede har vist, er det svært at tro, at vi ikke kommer til at høre meget mere til Le Petit Prost i fremtiden.
Mest læste