Der er tale om potentiale og perspektiv, men også om timing. For én kører kan det betyde startskuddet – for en anden slutfløjtet.
Yuki Tsunoda har endelig fået sin længe ventede chance hos
Red Bull Racing i denne sæson – men vejen dertil var præget af alt andet end ideelle omstændigheder.
Efter fire år hos Red Bulls søsterteam blev han først forbigået i slutningen af 2024, da Sergio Pérez blev droppet, og Liam Lawson fik rollen som Verstappens makker på trods af yderst begrænset erfaring.
Efter to fejlslagne løb for Lawson, og interne diskussioner hos Red Bull, blev Tsunoda hentet op, tilsyneladende mod Max Verstappens ønsker – ikke på grund af personen, men processen.
Den japanske kører startede med et skuffende løb foran hjemmepublikummet i Japan, men ugen efter kvitterede han med point i Bahrain, men fulgte det op med en åbningsrunde-ulykke i Saudi-Arabien.
Nu spekuleres der allerede i, om 2025 bliver hans eneste sæson i Red Bull-trøjen.
Hadjar banker på – Steiner lytter
Midt i den voksende usikkerhed omkring Tsunoda har tidligere Haas-boss
Günther Steiner kastet lys over et muligt scenarie: Isack Hadjar som Red Bull-kører i 2026.
Den unge franskmand, der i øjeblikket kører for
Racing Bulls, har skabt opmærksomhed i paddocken.
Ifølge F1 Oversteer fremhæver Steiner Hadjar som "en af de bedste", når talen falder på mulige erstatninger for Tsunoda.
Hadjar har indtil videre scoret fem point i 2025-sæsonen, og selv om hans statistik i sprint og kvalifikationer er begrænset, har han imponeret med sin modenhed og stabilitet.
Flere profiler, bl.a. Helmut Marko og David Coulthard, har rost ham for at overgå forventningerne.
I en organisation som Red Bull, hvor hurtige beslutninger er normen, kan netop den slags signaler være skæbnebestemmende.
En ledig stol og et voksende pres
Mens Tsunoda kæmper for at sikre sin fremtid, vokser presset fra flere sider.
Red Bull har kun givet ham en étårig kontrakt, og der er ingen garanti for forlængelse – særligt ikke, hvis resultaterne ikke bliver bedre.
Hadjar lurer i kulissen, og unge Arvid Lindblad nævnes allerede i forbindelser med fremtidige sæder, selv om Steiner advarer mod forhastede konklusioner.
Sæsonen er stadig ung, men Red Bulls tredjeplads i konstruktørstillingen – med kun 89 point mod McLarens 188 – afslører, at der ikke er plads til fejl, og den mindste svaghed i sædet ved siden af Verstappen koster dyrt.