Søndagens løb bød på alt fra taktiske triumfer til tidlige exits– og i pitlane var der masser af holdninger til det, der udspillede sig på banen.
Efter et intenst Grand Prix i Jeddah, hvor
Oscar Piastri snuppede sin tredje sejr i sæsonen, var der masser af følelser og holdninger i spil hos kørerne.
Nogle havde grund til at juble, andre havde knap så meget at fejre.
Vi har samlet alle reaktioner fra feltet, som de blev givet til medierne efter løbet:
McLaren
Oscar Piastri (1. plads):
- Meget, meget glad for at vinde – det var et hårdt løb! Vi har arbejdet meget med vores starter, og det spillede en stor rolle i sejren.
Det var virkelig udfordrende til tider, dækkene blev hurtigt spist op, men da vi først kom ud i fri luft, gik det godt.
Teamet udførte strategien perfekt, og vi ramte alle de rigtige beslutninger. Vi har stadig arbejde foran os, det er meget tæt i front, men det har været en fantastisk weekend.
- En god dag samlet set med en stærk tilbagekomst. Stor cadeau til Oscar og teamet for sejren – vi fik nogle vigtige point med.
Strategien fungerede rigtig godt for mig, og vi fik det optimale ud af løbet. Det var ærgerligt ikke at ende på podiet, men jeg er tilfreds med min præstation.
Nu skal jeg hjem og nulstille efter tripleheaderen og arbejde videre med ingeniørerne for at tage næste skridt.
Red Bull
- Overordnet set var det et lovende løb. Vi var uheldige med straffen, men ellers var bilen stærk.
Fredag havde vi store problemer med dækkene, så det var virkelig positivt, at vi forbedrede bilen så meget til lørdag og søndag.
Jeg blev positivt overrasket over, hvor konkurrencedygtige vi var på medium-dækkene.
Jeg skulle forsøge at skabe hul til dem bagved, og det lykkedes til en vis grad. På hard-dækkene tog det lidt tid at finde komforten, og vi fik noget understyring.
Men alt i alt var det en stærk weekend. Der er stadig arbejde at gøre på baner med højt dækslid, men vi har taget et skridt fremad.
Ferrari
- Vi udnyttede virkelig alt denne weekend. Vi kørte et perfekt løb – både strategien og pitstoppet sad lige i skabet. Mekanikerne har arbejdet utrolig hårdt, og jeg er stolt af teamets indsats.
Fremadrettet skal vi have fokus på kvalifikationen. Sektor ét var vores svage punkt i kvalifikationen, men i løbet var det vores stærkeste. Vi skal finde balancen og tage endnu et skridt i den rigtige retning.
- Det var en svær weekend med manglende fart og stabilitet over de tre dage. Starten på løbet var solid, men jeg måtte håndtere frontdækkene i første stint. I anden halvdel fik vi bedre fart og jeg lukkede lidt på Kimi (Antonelli).
Jeg fokuserer på samarbejdet med teamet og ser frem til, hvad vi kan bringe til Miami. Stort tillykke til Charles og
Ferrari – de fortjente podiet.
Mercedes
- Aftenen handlede om dæk, og vores havde problemer med overophedning. Jeg pressede for at holde trit med Max i starten af andet stint, men det stod hurtigt klart, at vi ikke kunne følge med.
Jeg prøvede at holde på dækkene, men Leclerc og Norris kom forbi, da deres dæk havde et bedre vindue.
Til sidst var det bare om at komme sikkert i mål. Vi havde ikke farten i dag, men vi lærer af det og arbejder videre med dækhåndteringen.
Kimi Antonelli (6. plads):
- Et hårdt løb, men jeg er tilfreds med en sjetteplads. Jeg kæmpede med understyring på medium-dækket i starten, og frontdækkene begyndte at falde hurtigt. På hard-dækket var farten bedre, især på de sidste 10 omgange.
Der var stadig problemer med dæktemperaturer, men det var god læring. Det har været en intens triple-header. Nu skal jeg restituere, så jeg kan komme stærkere tilbage i Miami.
Williams
- Vi spillede et stærkt teamspil og fik det maksimale ud af løbet. Vi holdt Hadjar bag os, som vi havde planlagt før løbet, og det lykkedes.
Vi kom virkelig stærkt tilbage i dag, og jeg er stolt af teamets fremskridt.
- Solid dag! Vi var stærke på både medium og hard og fik lavet nogle gode overhalinger. Da teamet så, at Hadjar kunne true Albon, blev jeg bedt om at give ham DRS – og det lykkedes.
Det var ikke let med tre DRS-zoner, men vi håndterede det perfekt og fik dobbelt point til teamet. Jeg er meget tilfreds og klar til Miami.
Racing Bulls
Isack Hadjar (10. plads):
- Det var et solidt løb, og jeg er rigtig glad. Vi havde en god start og en god strategi. Jeg vidste ikke, at point var muligt, men vi havde virkelig god fart.
Efter pitstoppet lå de to Williams foran, og de samarbejdede godt.
Hvis de ikke var teamkammerater, kunne jeg måske have snuppet ottendepladsen. Jeg glæder mig til sprintweekenden i Miami – vi tror på det.
- Det var hårdt, selv om vi havde god fart hele vejen. Vi sad fast i trafik det meste af tiden, og straffen hjalp bestemt ikke.
Det er ærgerligt, for det her var den weekend, jeg har følt mig bedst i bilen. Vi er på rette vej, og jeg glæder mig til Miami.
Aston Martin
- Det var et meget svært løb – nærmest 50 kvalifikationsomgange i træk. Desværre kommer vi hjem uden point. Vi prøvede at blive i DRS og udnytte andres fejl, men bilen mangler stadig fart.
Vi arbejder hårdt på at forbedre situationen og giver ikke op.
Lance Stroll (16. plads):
- Vi gik langt i første stint og håbede på en Safety Car, men det kom aldrig. Strategien var vores eneste chance, da vi startede som nummer 16.
Vi er stadig langt fra, hvor vi vil være, men vi kæmper videre. Sæsonen er stadig ung.
Haas
Esteban Ocon (14. plads):
- Hvis vi tager gennemsnittet af tripleheaderen, har vi fået brikkerne til at passe i Bahrain og Suzuka, men her kæmpede vi.
Vi forsøgte med strategien, men det rakte ikke. En lærerig weekend – vi tager det med til Miami.
- Vi kæmpede særligt i første stint med balancen og måtte hurtigt af med medium-dækket. Det var svært at følge og overhale i sektor ét.
Det har dog været en positiv tripleheader. Vi har været tæt på point på tre forskellige typer baner.
Kick Sauber
- Det her var det mest krævende løb i år. Det blev en ren og begivenhedsløs søndag, og vi havde ikke farten til at rykke op.
Balancen var ikke god, og det gav mere dækslid. Vi har arbejde foran os, men vi fik indsamlet nyttig data.
- En stor læring – både forberedelse og håndtering af setbacks. Løbet var frustrerende. Vi skiftede til hard under Safety Car’en, men til sidst var de helt færdige.
Nu handler det om at restituere og tage erfaringen med videre. Jeg glæder mig til Miami.
Alpine
- Det er aldrig rart at udgå på første omgang. Jeg havde en god linje ind i sving 4, og jeg vidste, Yuki var på indersiden. Jeg gav plads, men vi ramte alligevel.
Det er racing – uheldigt, men vi tager de positive ting med. Vi viste, at vi kan være konkurrencedygtige, selv på en bane, der ikke passer os.
- Vi tog en chance og gik i pit under Safety Car’en på omgang ét. Det holdt ikke – vi måtte ind igen til sidst.
Vi lærte en masse, og nu skal vi hjem og analysere. Simulatoren venter, og vi går efter forbedring i Miami.
Miami Grand Prix køres søndag den 4. maj.