andrea stella mclaren

Får Red Bull ret? FIA skulle have fundet 'noget mistænkeligt' hos McLaren

Formel 1maj 14 , 21:28
Det er blevet en kamp på både asfalt og principper i Formel 1, hvor Red Bull og McLaren befinder sig i et intens teknisk og politisk tovtrækkeri.
Efter en dominerende start på 2025-sæsonen, hvor McLaren har vundet næsten hvert eneste løb og overhalet Red Bull som sportens førende hold, bliver der nu stillet store spørgsmålstegn ved legaliteten af deres bil.
De spørgsmål kommer ikke mindst fra Red Bull selv.
Særligt mistanken om McLarens køleteknologier i bremsetromlerne har været genstand for spekulation.
I følge rapporter fra The Race og journalist Jon Noble skulle FIA efter sigende have konfiskeret visse dele fra McLarens bil tidligere på sæsonen, efter at have fundet “noget, de ikke kunne lide”.
Det blev især bemærket, da McLaren, trods sejre til Oscar Piastri, ikke var så overlegne i Bahrain og Saudi-Arabien, som man havde forventet.
Lando Norris kvalificerede sig ikke engang i top fem i nogen af de to løb og måtte tage til takke med en tredje- og fjerdeplads.
McLaren undersøges for snyd
Rygterne går blandt andet på, at McLaren muligvis benytter sig af avancerede materialer i deres bremsetromler – fx kulfiberstrukturer, der hjælper med at lede køligere luft til fælgene.
Mere kontroversielt er dog teorien om såkaldte “faseændringsmaterialer”, som potentielt kan manipulere luftens temperatur og retning.
Endnu mere spekulativt bliver det, når det nævnes, at McLaren muligvis anvender en form for damp- eller væskeafkøling under bremserne – noget der eksplicit er forbudt i F1-reglementet.
Selv om McLaren offentligt har afvist alle beskyldninger og sågar gjort grin med Red Bull i form af Zak Browns “Dæk Vand”-flaske under Miami GP, ser det ud til, at Red Bull har formået at vække FIA’s interesse.
De anvendte termiske kameraer har angiveligt afsløret, at McLarens bremser er betydeligt køligere end konkurrenternes.
Hvis dette skyldes et teknologisk trick, der strider mod reglementet, kan det få vidtrækkende konsekvenser.
Red Bull har egne problemer
Samtidig kæmper Red Bull med deres egne problemer.
Max Verstappen har ganske vist sikret flest pole positions i år, men har kun formået at omsætte én af dem til sejr.
I Miami blev han sat eftertrykkeligt til vægs med et nederlag på næsten 40 sekunder – på trods af en ny gulvopdatering og forsøg på at efterligne McLarens køleløsning.
Det ser dog ud til, at deres “kopi” af McLarens bremser ikke har haft den ønskede effekt og endda har gjort bilen mere ustabil.
Med et vigtigt løb i Imola forude, står Red Bull nu over for en afgørende test.
De tager en teknologisk “leap of faith” med nye bremseopgraderinger inspireret af McLaren, men spørgsmålet er, om det er nok til at redde sæsonen.
Mest læste