Max Verstappen har igen vist, hvorfor han er blandt motorsportens mest frygtede talenter – også udenfor Formel 1-cirkusset.
I løbet af en velfortjent to-ugers pause fra Grand Prix-kalenderen tog den tredobbelte verdensmester turen til det legendariske Nürburgring Nordschleife, hvor han lod gassen tale for sig selv.
Og det gjorde han ikke i en
Red Bull F1-racer, men i en Ferrari 296 GT3 – diskret forklædt under dæknavnet Franz Hermann, komplet med Red Bull og Verstappen.com-lakering.
Selvom Verstappen ofte har udtrykt sin utilfredshed med det stramme F1-program og de mange forpligtelser uden for banen, valgte den nybagte far alligevel at bruge sin friweekend bag rattet.
Det siger noget om, hvor dybt motorsporten ligger i hollænderens DNA.
"Nægtede at forklare sig og forsvandt igen"
Køreren og YouTuberen Misha Charoudin, som selv er specialist på Nordschleife, blev blæst bagover af Verstappens evner.
Ikke mindst fordi han, som Charoudin beskrev det, “dukkede op, satte en omgangsrekord med fuld tank og trafik, nægtede at forklare sig og forsvandt igen”.
Men om Verstappen faktisk satte en omgangsrekord i sin klasse, er stadig genstand for debat.
Ifølge Dailysportscar blev hans hurtigste tid målt til 7 minutter og 56 sekunder – omkring fem sekunder langsommere end Frank Stipplers pole-tid ved NLS1-løbet tidligere på året.
Det er stadig langt fra banens ultimative rekord på 6:29, sat af Maro Engel i en Mercedes-AMG One.
Men konteksten er vigtig: Verstappen kørte ikke under ideelle forhold, og havde både trafik og en fuld brændstoftank at kæmpe med.
Drømmer om GT3-race
Instagram-opslaget “Having fun at the Nordschleife” vidner om, at turen ikke blot var for alvorens skyld, men også for fornøjelsens.
Alligevel understreger episoden, hvor hurtigt Verstappen tilpasser sig nye racerbiler og forhold – en evne, der gør ham til en af de mest alsidige racerkørere i sin generation.
Hans fascination af Nürburgring er ikke ny.
Sidste år udtalte han, at han drømmer om at køre her i en rigtig GT3-race i fremtiden.
Den drøm kan dog kræve lidt ekstra arbejde.
Som den britiske racerkører Alex Brundle påpegede på X, kræver det, at Verstappen gennemfører to løb af minimum 14 omgange i en mindre kraftfuld bil – typisk en Porsche Cayman – for at opnå det nødvendige A-licens til at konkurrere i GT3-klassen på banen.