gettyimages 2201420671

Fernando Alonso afslører: Her går jeg senest på pension

Formel 1apr. 25 , 8:52
Han er stadig hurtig, stadig erfaren og stadig motiveret, men Fernando Alonso har truffet en beslutning, der peger lige så meget fremad som bagud.
Fernando Alonso er stadig fast inventar i Formel 1-feltet, selv om han fylder 44 år i juli. Den dobbelte verdensmester har for længst rundet milepæle, de færreste i sporten nogensinde når i nærheden af:
To verdensmesterskaber, 32 sejre, 106 podieplaceringer og mere end 400 Grand Prix-weekender har han bag sig.
Alligevel fortsætter spanieren med at kæmpe med i front – senest med Aston Martin.
Men det stopper ikke her. I hvert fald ikke lige nu. Alonso har bekræftet, at han bliver i Formel 1 til og med 2026-sæsonen, ad udsigten til de nye regler og Hondas indtog hos Aston Martin har givet ham ny motivation.
Det næste kapitel er allerede skrevet ind i kalenderen – men hvad så derefter?
Ifølge Total-Motorsport.com bliver det ikke til en karriere i feltet, indtil han fylder 50. Alonso selv har sat en grænse: Senest i 2031 siger han farvel – og måske før, hvis ikke motivationen og farten følger med.

Én dag ad gangen – men 2026 er sikret

Kontrakten med Aston Martin løber foreløbig til slutningen af 2026. Dér vil han have rundet 45 år, og det er netop den sæson, Alonso har udset sig som den næste store milepæl.
Med de kommende tekniske ændringer og Hondas comeback som motorleverandør føler han, at det ville være for tidligt at sige stop nu.
– Jeg er stadig topmotiveret, men jeg vil ikke sætte mig selv – eller holdet – i en situation, hvor jeg bliver en hæmsko, hvis motivationen forsvinder, forklarer han og tilføjer, at relationen til holdets ejer Laurence Stroll og sønnen Lance gør det muligt at være ærlig omkring sin fremtid.
Alonso understreger, at han er klar til at støtte holdet, uanset om det er bag rattet eller i en anden rolle, men så længe kroppen og lysten er i top, bliver han, hvor han er.

Når instinktet siger stop

Fernando Alonso har aldrig været bange for at tage store beslutninger i sin karriere.
Han gik tidligt til Renault, brød med McLaren i stormvejr, og satte Formel 1 på pause i 2018 for at jagte sejre i Le Mans og Dakar.
Nu lader det til, at det er hans egen mavefornemmelse, der kommer til at bestemme, hvornår det endelige farvel lyder.
Og hvis den ikke rammer før 2031, ja, så bliver dét det sidste år, vi ser ham køre ræs.
Indtil da fortsætter en af sportens mest erfarne kørere med at udfordre tidens tand – og måske føje endnu et kapitel til en karriere, der allerede er blandt de største i Formel 1’s historie.
Mest læste