Aston Martin havde håbet på mere. Og det havde han også selv. Men virkeligheden i 2025 har indtil videre været hård og ubarmhjertig. Fire løb inde i 2025-sæsonen har
Fernando Alonso stadig nul point på tavlen. Et faktum, der ville få enhver anden kører til at mærke presset.
Men for spanieren, der nok nærmer sig slutningen på en af Formel 1’s mere spektakulære karrierer, er situationen også symbolsk.
Ikke siden 2017 har Alonso fået en så skuffende start på en sæson.
I år har det hverken været eksperimenter eller dristige satsninger, men derimod manglende fart og tekniske problemer, der har bremset ham.
Først en kollision i Australien, derefter bremseproblemer i Kina – og siden en 11. plads i Japan, hvor han ellers var tæt på at hente sine første point, samt en plads som nummer 15 i Bahrain.
Samtidig har hans holdkammerat Lance Stroll i to af løbene formået at klemme sig ind i top 10, mens Alonso har kæmpet med et ustabilt Aston Martin-setup.
En fremtid i tvivl
Efter det seneste løb i Bahrain lød der både frustration og afmagt fra Alonso. Han beskrev bilen som død i lavhastighedssvingene – et problem, som allerede i sidste sæson plagede Aston Martin og dermed ikke er løst endnu.
Ifølge PlanetF1 påpegede Alonso, at netop de lave og mellemstore hastigheder er holdets store svaghed, og at det især var tydeligt i Bahrain, hvor banen krævede præcis dét, bilen ikke kan levere:
- Vi gør, hvad vi kan, men at score point virker svært i år.
Og med McLaren, Red Bull, Ferrari, Mercedes i en helt anden liga bliver kampen om top 10-placeringer en kamp om marginaler – og held.
Selv om der i Aston Martins garage arbejdes på højtryk, er fremskridtene udeblevet, og bilen har endnu ikke leveret en performance, der matcher Alonsos ambitioner.
Det har ikke kun fået fansene til at rynke panden. Den tidligere Ferrari-præsident Luca di Montezemolo har udtrykt sin medfølelse:
- Jeg er meget ked af det på Alonsos vegne. En kører af hans kaliber fortjener bedre i slutningen af sin karriere.
Et sidste håb i horisonten?
Kontraktmæssigt er Alonso bundet til Aston Martin til og med 2026, og allerede da han underskrev aftalen, kaldte han det “formodentlig min sidste kontrakt”.
Er dette det sidste kapitel? Og hvis ja, fortjener det så ikke en mere værdig afslutning?
Den 42-årige veteran har ikke selv bekræftet nogen pensionsplaner, men mellem linjerne begynder tvivlen at snige sig ind.
Næste løb i Saudi-Arabien bliver en ny chance – men også en ny prøve på, hvor langt væk målstregen egentlig er.
Hvis ambitionerne fortsat er intakte, må bilen enten følge med – eller også må Fernando Alonso finde et andet hold at køre for.