Fernando Alonso har givet en opsigtsvækkende forklaring på sin seneste DNF under Monacos Grand Prix, hvor han blev tvunget til at udgå, mens han lå i pointene.
Spanieren trak sin Aston Martin ind til siden ved Rascasse-svinget på omgang 36 efter at have kæmpet med en teknisk fejl siden omgang 15.
Ifølge ham selv havde han fra det tidspunkt et motorproblem, som han sammenligner med det, Daniel Ricciardo oplevede ved netop
Monaco Grand Prix tilbage i 2018.
Samme problem som Ricciardo: 160 hestekræfter mindre
Alonso uddyber, at han manglede det elektriske luftsystem, hvilket resulterede i en markant nedsat motorkraft. Helt præcist omkring 160 hestekræfter mindre end normalt.
Det var dog ikke umuligt at fortsætte, netop fordi Monacos smalle og teknisk krævende bane ikke belønner rå motorkraft i samme grad som andre baner.
- Jeg havde problemet med motoren siden omgang 15, jeg havde ikke luftsystemet, den elektriske del, så jeg var som Daniel i 2018, forklarede Alonso til blandt andet RacingNews365. Han fortsatte:
- Jeg havde 160 hestekræfter mindre, men i Monaco er kraft ikke altafgørende, så jeg kunne holde omgangstiderne nogenlunde og drømte om at holde P6 til slut, men det var ikke muligt.
Han understreger, at det ikke var et spørgsmål om uheld. I stedet mener han, at fejlen var et konkret og teknisk problem, som havde været undervejs længe.
Han roser samtidig teamets indsats i kvalifikationen og kalder selve løbet “godt”, selvom det endte uden point.
2025: Et nødvendigt offer?
Selvom Alonso nu har indledt 2025-sæsonen uden point i de første løb, hvilket er hans dårligste sæsonstart siden debutåret i 2001, virker han hverken frustreret eller modløs. T
værtimod udtrykker han en villighed til at “ofre” den nuværende sæson for at være konkurrencedygtig i 2026, hvor der indføres nye tekniske reglementer i Formel 1.
- Jeg vil være glad, hvis alt går sådan her hele sæsonen, og jeg så vinder i Australien næste år, siger han og tilføjer, at det for ham ikke gør den store forskel, om han slutter P8 i Barcelona eller Canada og scorer otte eller 22 point i år.
Målet er næste år. Her skal Aston Martin være med i kampen om verdensmesterskabet.
Det er en bemærkelsesværdig strategi og udmelding fra en erfaren kører som Alonso, der med sine 43 år stadig er en af sportens mest kompetitive profiler.