Spanieren ser Aston Martins fremtid gennem en ny linse med Adrian Newey i spidsen. Fernando Alonso er i gang med sin 22. sæson i Formel 1 og har stadig ambitioner om at kæmpe med i toppen.
Hos
Aston Martin har han sat sin lid til et teknisk projekt, der kan give ham en sidste chance.
I centrum står Adrian Newey, som blev hentet ind af Lawrence Stroll efter næsten to årtier hos Red Bull.
For Alonso betyder det meget at slutte karrieren hos et team, der satser massivt på fremtiden:
- Personligt er det et nyt mål for mig. At prøve at vinde igen i Formel 1. Aston Martin har givet mig de bedste rammer og de bedste mennesker, og det holder mig skarp, fordi jeg føler et ansvar.
Neweys unikke tilgang
Adrian Newey har været arkitekten bag 14 verdensmesterskaber for kørere og 12 for konstruktører.
Hans CV spænder fra Williams i 1990’erne til Red Bulls moderne dominans.
For Aston Martin handler alt nu om 2026, hvor de helt nye regler skal ændre sporten.
Alonso beskriver Newey som en mand, der ser hele bilen som én samlet enhed:
- Den bedste designer nogensinde i sporten, og ingen vil formentlig opnå de resultater, han har. Han har en utrolig måde at se bilen som ét stykke, der fungerer sammen. Han lader til at have kontrol hele tiden, en selvtillid jeg aldrig har set før.
Fremtiden bygges nu
Aston Martin har i de seneste år investeret i nye faciliteter, blandt andet en moderne vindtunnel.
Der er også blevet tilføjet store profiler som Andy Cowell, tidligere Mercedes, og Enrico Cardile fra Ferrari.
Fra 2026 indledes desuden et samarbejde med Honda, som leverer motorerne.
For Alonso er Adrian Newey meget mere end en ingeniør:
- Han kom til Monaco, og han sagde ikke meget, men han gik rundt og rørte ved bilen, hjulene, affjedringen. Jeg synes, han er en kunstner mere end en ingeniør.
Når Neweys første Aston Martin-design ruller ud i 2026, kan det blive den sidste store chance for Alonso for at føje endnu en sejr til sin karriere.
Den seneste var i Spanien i 2013, da han kørte for Ferrari.
Det år stod han på podiet 9 gange i alt og sluttede sæsonen som den samlede toer.
Kombinationen af erfaring, ny teknologi og troen på projektet gør, at Aston Martin nu tør drømme om at kunne udfordre de etablerede giganter.
Og den dobbelte verdensmester Alonso glæder sig til at være med til det.