Ferrari står ved en skillevej, og ét spørgsmål hænger tungt i luften. Men teamchefen vil ikke være med til at starte den diskussion.
Ferrari står foran en altafgørende weekend i Bahrain. Holdet har haft en skuffende start på 2025-sæsonen, og placeringen som nummer fire i konstruktørmesterskabet taler sit eget tydelige sprog.
Podiet har indtil videre været uden rød farve, og mens Lewis Hamilton godt nok vandt sprintløbet i Kina – til en værdi af otte point – er der langt fra den sejr til den reelle titelkamp.
Forud for det kommende Grand Prix har Ferrari annonceret en teknisk opgradering i form af et nyt gulv, som Hamilton skal teste under den første frie træning.
Målet er at kunne køre SF-25’eren lavere uden risiko for at ryge i en teknisk fælde som i Shanghai, hvor Hamilton blev diskvalificeret for slid på skidblocken.
I mellemtiden får den unge Dino Beganovic chancen i Leclercs bil i et forsøg på at samle nyttige data under svære forhold.
Midt i det hele er der imidlertid også spørgsmålet om, hvorvidt Ferrari skal fortsætte udviklingen af årets bil – eller bare allerede nu rette blikket mod 2026?
Det spørgsmål har Ferrari-boss Fred Vasseur ikke lyst til at svare på længere.
I starten af året talte han åbent om balancen mellem nutid og fremtid, men med de første løbsresultater i baghovedet, er han blevet tavs.
Ifølge F1 Oversteer nægter han at svare på, om Ferrari overvejer at skifte fokus til 2026-projektet, hvilket flere fortolker som et klart tegn på usikkerhed i kulisserne.
2026 bliver et skelsættende år i Formel 1 med omfattende tekniske ændringer – blandt andet bæredygtigt brændstof og større batteripakker.
Det kræver forberedelse, og mange mener at teams som Mercedes vil komme til at stå stærkt i den nye æra.
Ferrari risikerer altså at sakke bagud, hvis de bliver hængende for længe i et håbløst 2025-projekt.
Indtil videre har teamet internt sat en deadline for, hvornår der skal træffes beslutning om, hvorvidt 2025 reelt skal afskrives.
Når en teamchef ikke vil svare på et direkte spørgsmål om strategi, er det ofte et tegn på, at presset ulmer – både internt og eksternt.
Hamiltons skifte til Ferrari skulle have været en genstart for begge parter, men virkeligheden har indtil videre været langt fra drømmen.
Hvis Bahrain-opgraderingen ikke bringer markante forbedringer med sig, kan den næste måned blive definerende for Ferraris sæson – og måske også for Hamiltons fremtidige rolle på holdet.
En sejr vil lindre presset, mens flere fiaskoer kan blive dét, der kommer til at tvinge Vasseur til at gøre det, han indtil videre ikke har villet udtale sig om: Om Ferrari skal opgive 2025 og bare satse på næste sæson i stedet for.