Lewis Hamiltons indtog hos Ferrari har langt fra været det rosenrøde partnerskab, mange havde forestillet sig – og de seneste udtalelser har blot hældt mere benzin på bålet.
Den britiske superstjerne har nemlig – måske uforvarende – sat spørgsmålstegn ved holdets arbejde, og nu lyder der kritik fra flere sider, hvor især tidligere F1-kører Christian Danner langer ud efter Hamiltons måde at kommunikere på.
Undervejs i en sæsonstart, der allerede har budt på tekniske problemer, strategiske bommerter og en diskvalifikation, har Hamilton udtrykt utilfredshed med både sit tekniske set-up og samarbejdet med sin nye race engineer Riccardo Adami.
Efter Kinas Grand Prix – hvor både Hamilton og Leclerc blev diskvalificeret – antydede Hamilton over for Sky Sports, at "Ferrari har fundet noget på bilen, der ikke fungerede optimalt”, og at det muligvis havde kostet ham op til en tiendedel pr. omgang i forhold til Leclerc.
Det har fået Christian Danner til at reagere med skarp kritik:
- Han virker lidt utilpasset, nærmest lidt arrogant, og klager over både det ene og det andet, udtalte han til AvD Motorsport Magazin.
Danner mener, at Ferraris teamchef Fred Vasseur bør tage affære og ikke lade Hamilton komme med den slags kommentarer uden konsekvens.
- Fred Vasseur kan ikke lade sin kører gå ud og sige, at et bestemt komponent gør mig langsommere. Det underminerer holdet.
Vasseur har da også allerede været ude og udtrykke utilfredshed med, hvordan holdets radiokommunikation er blevet fremstillet i medierne – især i forhold til påståede team orders og misforståelser i løbene.
For en teamchef, der i forvejen jonglerer med enorme forventninger og intern udviklingspres, er det en balancegang: på den ene side at give Hamilton alt, hvad han har brug for – på den anden side at sikre, at holdet ikke undermineres i offentligheden.
Bag kulisserne kæmper Ferrari også med tekniske kompromisser, herunder et nødvendigt løft af bilens kørehøjde efter problemer med skid block-slid i Kina.
Det har resulteret i tabt downforce og langsommere omgangstider – et kompromis, der kan være det egentlige omdrejningspunkt for Hamiltons kommentarer.
Men hvor kryptisk frustration tidligere kunne pakkes ind i metaforer hos Mercedes, bliver det i Ferraris mere traditionsbundne kultur straks opfattet som en intern kritik.
Samtidig ulmer rygterne om, at Ferrari kan droppe 2025-projektet allerede i næste måned, hvis ikke resultaterne forbedres markant.
I så fald vil teamet rette fokus mod 2026-reglementet – et skridt, der på sigt kan gavne Hamilton, men som på kort sigt kan betyde flere smertefulde weekender i midterfeltet.