lewis hamilton

Ferrari-insider: Hamilton lider af dét som også fik Vettel "til at ligne et fjols"

Formel 1aug. 14 , 20:44
Et særligt kendetegn ved Ferraris bil er årsag til, at ét af sportens største navne kæmper mere, end mange havde forudset.
Lewis Hamiltons første sæson hos Ferrari har ikke udviklet sig, som mange havde forventet eller håbet.
Holdet har kæmpet med at give ham den nødvendige stabilitet i bagenden af SF-25’eren, især i forbindelse med løb.
Først efter flere måneder, lige før Østrigs Grand Prix, fandt Ferrari en løsning, der delvist dæmpede problemet. Men det løste ikke alt.
Hamilton er fortsat med den samme arbejdsgang, som han også havde hos Mercedes, hvor han afprøver forskellige opsætninger i træningerne.
Denne tilgang koster værdifuld tid i træningssessionerne, fordi han bruger meget af kørslen på at afprøve opsætninger frem for at forfine den, han skal bruge i kvalifikationen og løbet.
Lighederne med Sebastian Vettels tid hos Ferrari
Ifølge F1 Oversteer er det især Leclercs præference for en bil med meget respons foran og en løs bagende, der skaber udfordringer for hans holdkammerat.
En Ferrari-insider har draget en parallel til Sebastian Vettels tid på teamet.
Den tidligere Ferrari-ingeniør Francesco Cigarini har forklaret til Sky Sports Italia, at Vettel i sin tid forsøgte at kopiere Leclercs opsætninger, men at det gav bagslag:
- Når Vettel forsøgte at køre med samme opsætning, endte han med at ligne et fjols. Jeg tror, det samme sker for Hamilton.
Han vurderer, at Hamilton måske har søgt råd hos Vettel for at finde en vej ud af situationen.
De kommercielle konsekvenser
Hamiltons ankomst til Ferrari før 2025-sæsonen gav Ferrari en enorm kommerciel gevinst.
Sponsoraftaler alene vurderes at have indbragt omkring 365 millioner kroner, og dertil kommer yderligere forventede indtægter fra merchandise og licenser i 2025.
Men de svigtende resultater kan true den udvikling.
Hvis Hamilton havde kæmpet med helt i toppen af feltet, ville bekymringen være mindre.
I stedet står Ferrari med risikoen for, at de svage præstationer kan påvirke indtægterne, selv om holdet stadig er på vej mod en andenplads i konstruktørmesterskabet.
Den placering gav dem cirka 865 millioner kroner i præmiepenge sidste år.
Mest læste

Mest læste