I motorsport tæller hvert gram og hver millimeter. Denne gang ramte det to af feltets største navne.
Det kinesiske Grand Prix i Shanghai skulle have været endnu en mulighed for Ferrari til at finde rytmen i en sæson, hvor konkurrenterne allerede har sat tempoet højt.
Men i stedet endte weekenden i kaos og frustration, da begge Ferrari-kørere, Charles Leclerc og Lewis Hamilton, søndag blev diskvalificeret efter løbet.
Leclerc krydsede målstregen som nummer fem med Hamilton lige efter på sjettepladsen.
På papiret var det ikke den store triumf – men heller ikke et katastrofalt resultat.
Det blev det dog hurtigt, da FIA’s tekniske kontrol afslørede, at hverken bil 16 eller 44 levede op til reglementet.
Leclercs racer blev vejet til at være ét kilo under den tilladte minimumsvægt, mens Hamiltons bil havde for meget slid på de såkaldte skid blocks – en overskridelse på blot 0,5 mm, men alligevel nok til en diskvalifikation.
Ifølge RacingNews365 lød meldingen fra Ferrari selv kort efter dommen:
- Vi har begået fejl, som vi ikke må gentage.
Teamet påpegede, at Leclercs vægttab skyldtes en aggressiv ét-stop-strategi, der tærede hårdt på dækkene – og dermed på brændstofforbruget.
For Hamilton var vurderingen, at man havde misberegnet sliddet på bundpladen marginalt, men uden intention om at få en fordel.
Det ændrer dog ikke på konsekvensen.
Begge kørere mister de point, der kunne have holdt Ferrari inde i kampen om konstruktørmesterskabet.
Den økonomiske betydning er til at tage og føle på:
Ikke alene mister teamet bonuspenge for placeringer – potentielt flere millioner kroner – men sponsorer og partnere mister eksponering, og det kan på sigt få endnu større betydning.
Ferrari er nu nede på femtepladsen i konstruktørmesterskabet, á point med Williams.
McLaren har lagt sig solidt i front med et forspring på 61 point – en margin, der ligner en mur mere end et hul.
Efter bare to løb er både Hamilton og Leclerc allerede sat under pres.
De ligger nummer ni og ti i den individuelle VM-stilling, mens Lando Norris har sat sig tungt på førstepladsen med 44 point.
Det er et billede, der trækker dybe skygger ned over Ferraris sæsonambitioner.
Fred Vasseur og resten af teamledelsen står over for en vanskelig opgave: At genoprette både moral og momentum, inden næste løb i Japan om to uger.
Når Ferrari udtaler, at “det ikke er den måde, vi ønskede at afslutte weekenden på,” er det næppe en overdrivelse.
Kina skulle have været et springbræt – i stedet blev det et bevis på, hvor dyrt selv små marginaler kan koste i motorsportens mest præcisionskrævende cirkus.