Det handler om marginaler og millimeter, når Ferrari forsøger at genfinde farten. Nu har teamet satset på en ny retning, der måske rummer mere, end man tror.
Ferrari kom ud af 2024-sæsonen med fornyet tro på egne evner, men har fået en sløv start på den nye sæson.
De første tre løb har ikke budt på nogen podieplaceringer for det traditionsrige team, og det har givet anledning til bekymring i Maranello.
Selv om Lewis Hamilton overraskede med sejr i sprintløbet i Shanghai, har teamet manglet den samlede performance, som konkurrenterne Red Bull og McLaren har vist i de indledende løb.
Derfor er det ikke overraskende, at Ferrari netop har introduceret en omfattende opgradering til weekendens Grand Prix i Bahrain.
Fokuspunktet er bilens gulv – en vital, men ofte overset komponent i Formel 1’s aerodynamiske spil.
Ændringerne omfatter blandt andet justeringer af luftstyrende elementer, en redesignet tunnelstruktur og tilpasninger ved diffusorens udløb.
Alt sammen med målet om at optimere luftstrømmen under bilen og mindske energitab nedstrøms.
I dokumentationen til FIA har Ferrari forklaret, at ændringerne er tænkt som et generelt performance-løft – ikke blot en løsning målrettet Bahrains specifikke baneprofil.
Det er især de nye frontgulvsfinner og den såkaldte reshaped boat–struktur, der har fået en overhaling.
Sammen med et justeret gulvkantsdesign og bedre håndtering af hvirvelstrøm i diffusoren håber ingeniørerne at finde de manglende tiendedele, som har adskilt dem fra toppen.
Derudover er også bagvingen blevet opdateret. Et design skal forbedre den samlede aerodynamiske effektivitet – en essentiel faktor på en bane som Bahrain, hvor både høje hastigheder og temperaturer stiller særlige krav.
Ifølge Racefans.net er opgraderingerne et led i en større pakke, der skal genrejse Ferraris VM-chancer og mindske afstanden til Red Bull og McLaren, der begge har medbragt egne opdateringer til løbet.
Charles Leclerc måtte vente lidt med at prøve de nye komponenter, for det svenske talent Dino Beganovic fik æren af at køre det første træningspas.
Ferrari udnyttede dermed en af sæsonens obligatoriske rookie-sessioner og gav plads til udvikling uden at forstyrre det etablerede hierarki.
Om opgraderingerne kan omsættes til resultater allerede i Bahrain, er endnu uvist, men Ferrari har truffet en strategisk beslutning om at handle hurtigt, før en svag sæsonstart udvikler sig til et reelt titeltab.
Med investeringer på millioner af kroner i udviklingsarbejde er forventningerne internt store – og presset ligeså.