Efter et skuffende sæsonstart i 2025, hvor Ferrari endnu ikke har leveret en eneste podieplacering og befinder sig udenfor top fem i kørernes mesterskab, er teamet under massivt pres.
Dette skyldes ikke mindst at Lewis Hamiltons ankomst til Maranello blev mødt med enorme forventninger fra fans og eksperter.
Mange havde håbet, at Hamiltons erfaring og vindermentalitet ville løfte Ferrari til nye højder, men indtil videre har SF25-raceren vist sig at være et tilbageskridt snarere end en revolution.
Ferrari ligger aktuelt kun som det fjerdehurtigste team i feltet, bag både Red Bull, Mercedes og McLaren. Vinterens udviklingsarbejde har ganske enkelt slået fejl, og kritikken har været hård.
Ifølge Jacques Villeneuve afslørede Hamiltons onboard-optagelser under Japans Grand Prix et stort problem med bilens bagende, som glider alt for meget og mangler vejgreb.
Det er præcis det problem, Hamilton selv kæmpede med i sine sidste år hos Mercedes – og ironisk nok ser det ud til at have forfulgt ham til Italien.
Derfor er det meget positivt nyt, at Ferrari til Bahrains Grand Prix endelig er udstyret med en opdateret gulvpakke.
Ifølge Autoracer.it handler det om en betydelig revision af gulvet, som skal forbedre luftstrømmen omkring bilens bagende – et område, hvor Ferrari har kæmpet med ustabilitet og en smal opsætningsmulighed.
Det er ikke en løsning, der vil vende sæsonen fra den ene dag til den anden, men det er et vigtigt første skridt mod at gøre bilen konkurrencedygtig igen.
For Hamilton personligt er det naturligvis en lille smule opmuntring i en ellers frustrerende start. Han har allerede udtrykt skuffelse og blevet mere afdæmpet omkring Ferraris chancer i denne sæson.
Med nye tekniske regler i 2026, står teamet ved en skillevej: Skal de investere stort i at redde 2025, eller fokusere deres ressourcer på næste store reglementsændring?
Problemet er, at de allerede er ved at sakke bagud i mesterskabet. Lando Norris og Max Verstappen ser ud til at være i en liga for sig, og Hamiltons egne chancer for en ottende VM-titel ser i øjeblikket meget små ud.
Erfaringerne fra sidste år viser, at selv med en hurtig bil i anden halvdel af sæsonen, kan det være næsten umuligt at hente en tidlig føring.