Lewis Hamiltons podiehåb forsvandt, da en kommunikationsbrøler fra Ferraris pitmur forvandlede en klassisk løbsepisode til en kostbar tidsstraf.
Lewis Hamilton var på vej mod en mulig podieplacering i
Ferrari, da Mexico City Grand Prix hurtigt tog en uventet drejning.
Allerede på omgang seks røg han i duel med Max Verstappen og endte med at skære igennem græsset ved sving 4.
Han undlod at tage den foreskrevne rute tilbage på banen, men det vurderede stewards som forståeligt, da han ikke kunne bremse bilen i tide.
Problemet opstod, fordi han reelt genindtrådte banen foran Verstappen og ikke afgav positionen.
Det blev vurderet som en varig fordel, hvilket normalt straffes med ti sekunder, og det blev det også her.
Men den præcise karakter af straffen nåede aldrig klart frem til Hamilton i løbet.
Intern kommunikation vakte forvirring
Da Hamilton blev informeret om straffen over teamradioen, lød beskeden:
- Vi har fået en 10 sekunders straf for hændelsen i sving 4 med Verstappen. Vi er ikke enige.
Den formulering fik Hamilton til at tro, at han blev straffet for selve nærkontakten med hollænderen, ikke for den fordel, han fik ved at blive på banen foran ham.
Reaktionen fra Hamilton var klar:
- Det er så **** mand. Der er nærmest ingen greb der. Det er det mest glatte sted overhovedet.
Efter løbet forklarede han sin oplevelse:
- Jeg låste højre forhjul, ville tage nødudkørslen, men det var støvet som bare pokker. Jeg kunne ikke stoppe bilen og måtte gennem græsset.
Ferrari undlod at kalde til handling
Spørgsmålet er nu, hvorfor Ferrari ikke bad Hamilton afgive placeringen til Verstappen med det samme og dermed undgå risikoen for straf.
Det kunne have neutraliseret situationen, og Hamilton kunne have kæmpet sig tilbage i position.
Flere eksperter, blandt andet Karun Chandhok, påpegede allerede under løbet, at en hurtig melding om at afgive placeringen kunne have sparet tid og givet bedre resultat.
I stedet blev forløbet forvirret af uklar kommunikation og en følelse af uretfærdighed hos Hamilton, som aldrig fik muligheden for at rette op.
Den 10 sekunders straf blev afsonet under pitstoppet på omgang 23 og sendte Hamilton fra en solid tredjeplads ned på 14.-pladsen.
Han kørte sig tilbage til ottendepladsen, men skaden var sket.