FIA har taget en kontroversiel beslutning om at tillade en undtagelse fra Formel 1’s budgetloft for Audi, når de træder ind i sporten i 2026.
Mens dette skridt har skabt utilfredshed blandt de øvrige ni teams, står Ferrari uden for denne ligning – til trods for at de, ligesom Audi, opererer uden for Storbritannien.
Audi vil blive baseret i Hinwil, Schweiz, hvor Sauber-fabrikken ligger, og de højere leveomkostninger i Schweiz har været hovedårsagen til FIA’s beslutning om at hæve budgetloftet for dem. Det har fået mange til at spekulere på, om Ferrari, som opererer fra Maranello i Italien, ville modtage en lignende dispensation.
Nikolas Tombazis, FIA’s single-seater direktør, har dog gjort det klart, at Ferrari ikke kan forvente en tilsvarende undtagelse. Han påpegede, at Schweiz’ særlige økonomiske forhold skaber unikke udfordringer for Audi, som ikke kan sammenlignes direkte med Ferraris situation i Italien.
“Situationen omkring lønninger og rekruttering mellem teams er mere kompleks. Vi mener, at det er korrekt at fokusere på lande med højere arbejdsomkostninger, hvilket i øjeblikket kun gælder Schweiz,” forklarede Tombazis.
Han understregede, at mens FIA stræber efter demokrati og konsensus blandt teams, har organisationen også et ansvar for at sikre retfærdighed, især i de sjældne tilfælde, hvor der justeres på de finansielle regler.
“Når der er ni ulve og ét får i et demokratisk system, kan man gætte, hvem der er ulvene. Vi forsøger at være fair, men det er vores ansvar at sikre, at vi handler retfærdigt, selv når det er svært at opnå flertal blandt teams.”
FIA har erkendt, at leve- og lønomkostninger i Schweiz er væsentligt højere end i andre lande, hvilket gør det vanskeligere for Audi at operere under det samme budgetloft som de øvrige teams. Tombazis brugte sit eget liv i Genève som eksempel på de økonomiske forskelle.
“Det blev tydeligt for os, at lønninger og leveomkostninger i visse lande er langt højere. Et team i et land som Schweiz ville ende med 30-40% færre ansatte til at arbejde på bilen, hvilket vi anså som grundlæggende uretfærdigt,” forklarede han.
Uden en undtagelse ville Audi og Sauber sandsynligvis blive tvunget til at flytte til et billigere land, hvilket FIA ikke ser som en ønskværdig løsning for sporten.
“Vi mener, at det er helt fair at justere de finansielle regler, så teams som Sauber kan operere uden at blive uretfærdigt begrænset. Vi vil også være transparente omkring denne beslutning, så ingen tror, der foregår noget lyssky.”
For Ferrari og de øvrige teams betyder dette, at de må operere under de eksisterende regler, mens Audi får en unik fordel. Det kan skabe spændinger i paddocken, men FIA fastholder, at dette skridt er nødvendigt for at sikre konkurrencedygtighed og diversitet blandt teams i Formel 1.