En ung kører går glip af en vigtig mulighed i Formel 1, da FIA fastholder regler, der ikke tager højde for nuancer i kørerens erfaring.
Oliver Bearman, et af motorsportens mest lovende talenter, må se til fra sidelinjen under post-sæsonens rookie-tests i Formel 1.
Det skyldes FIA’s strenge regler for definitionen af en rookie, som klassificerer enhver kører, der har deltaget i mere end to Grand Prix’er, som erfaren.
Bearman, der allerede har kørt tre løb som stand-in, falder derfor uden for kategorien – på trods af at han stadig mangler erfaring på F1-niveau.
Haas, Bearnans kommende hold, har forsøgt at appellere beslutningen ved at understrege, at hans begrænsede deltagelse ikke retfærdiggør en udelukkelse fra rookie-tests, men FIA fastholder sin beslutning.
Haas skifter fokus til erfarne kørere
I stedet for Bearman vil Haas bruge testen til at give kilometertid til deres nyeste kører, Esteban Ocon, som ellers er langt mere erfaren.
Ifølge Car and Driver kunne holdet have valgt Robert Shwartzman, der stadig betragtes som rookie på trods af, at han har kørt flere kilometer i en F1-bil end Bearman.
Den britiske kører går dermed glip af en vigtig mulighed for at forberede sig til næste sæson.
Problemerne stopper ikke her. FIA’s rigide regler betyder også, at Bearmans deltagelse i Saudi-Arabiens Grand Prix sidste år, hvor han kun kørte fra om lørdagen på grund af Carlos Sainz’ sygdom, ikke tæller med som en af de krævede rookie-sessioner om fredagen.
Ferrari, som han kørte for, skal derfor finde en anden rookie til at opfylde FIA’s krav.
Debat om FIA’s infleksible regelværk
FIA’s regler har længe været genstand for kritik, og situationen med Oliver Bearman har igen sat fokus på behovet for fleksibilitet.
Målet med rookie-tests er at udvikle nye talenter, men ifølge Haas er FIA’s regler i dette tilfælde direkte ukonstruktive.
En mulighed som rookie-testen kunne have givet Bearman erfaring og tillid før hans første fulde sæson med Haas.
I stedet viser situationen, hvordan et rigidt regelsæt kan stå i vejen for en ung kørers udvikling – tilsyneladende uden anden grund end overholdelse af formaliteter.
Spørgsmålet om, hvorvidt reglerne skal revideres for at tilpasse sig virkeligheden, lader til at være en debat, FIA ikke længere kan ignorere.