Kvalifikationen til Bahrain Grand Prix blev ramt af en usædvanlig og noget pinlig situation, som FIA nu har erkendt som deres fejl.
I centrum står Nico Hülkenberg, der fejlagtigt fik lov til at deltage i Q2, selvom han i realiteten burde være blevet elimineret efter Q1 på grund af en overskridelse af banegrænserne i sving 11 – en fejl, der først blev opdaget for sent.
Hülkenberg satte en hurtig omgang i Q1, som i første omgang kvalificerede ham videre til Q2, men omgangstiden burde være blevet slettet.
Det blev den bare ikke. FIA overså, at tyskeren havde været uden for banegrænsen i sving 11, fordi dette hjørne ikke var klassificeret som et "track limit hot spot" – altså et af de steder, hvor man overvåger banegrænserne i realtid.
Det betød, at Hülkenbergs omgang blev godkendt, og han kunne deltage i den næste kvalifikationsrunde, selvom han teknisk set ikke skulle have været der.
Først senere, da FIA havde gennemgået optagelserne nærmere, blev fejlen opdaget, og Hülkenberg blev rykket ned til en 16. plads. Problemet? Q2 var allerede kørt, og Williams-køreren Alex Albon – som egentlig skulle have været med videre – var dermed forhindret i at forsøge sig.
FIA udsendte efterfølgende en erklæring, hvor man tog det fulde ansvar:
- På baggrund af tidligere sessioner blev sving 11 ikke betragtet som et område med høj prioritet for banegrænseovervågning. I bakspejlet burde det have haft højere prioritet, skriver forbundet og erkender, at "vi gjorde det galt i denne omgang."
Denne fejl har ikke bare udløst frustration hos Williams og Albon, men sætter også spørgsmålstegn ved, hvor robust og retfærdigt systemet for banegrænser egentlig er.
I en sport, hvor tusindedele af sekunder kan afgøre startplaceringer og point, er det essentielt, at reglerne håndhæves konsekvent og rettidigt.
FIA lover nu forbedringer. Der er ifølge organisationen allerede planer i gang for at opgradere både ressourcer og procedurer, så lignende episoder undgås fremover.
Men uanset ambitionerne er skaden sket: en kvalifikation, hvor de forkerte kørere fik lov til at køre, og hvor sportens integritet blev udfordret af en menneskelig fejl i et teknisk system.
For Alex Albon og Williams bliver det næppe nogen trøst, at FIA "bygger mod forbedringer."