otmar szafnauer

"Finansiering og bilproducent er på plads" - Formel 1 kan få nyt hold i 2028

Formel 1maj 21 , 17:27
Otmar Szafnauer har ikke opgivet Formel 1 - tværtimod.
Den tidligere teamchef for Alpine og Aston Martin afslørede for nylig, at han arbejder intenst på at stable et 12. F1-hold på benene, og ifølge ham selv er både økonomien og motorleverandøren allerede på plads.
Hvis F1 åbner døren, er han klar til at træde ind på scenen med ambitioner, erfaring og en realistisk plan for fremtiden.
I et interview med The Race’s Team Principal Podcast delte Szafnauer detaljer om det projekt, han har arbejdet på i stilhed i over et år.
- Finanserne er på plads, sagde han og tilføjede, at hans investorer er seriøse aktører med muskler nok til at finansiere et F1-hold.
Derudover er en bilproducent klar til at levere motorer, men præcis hvem det er, holder han foreløbigt tæt til kroppen.
Der er dermed tale om en velovervejet og velforberedt plan, ikke et forhastet forsøg på at komme med i motorsportens fineste selskab.
To veje ind i Formel 1
Det understreges af, at Szafnauer arbejder på to mulige indgange til F1.
Enten som nyt hold, hvis FIA åbner op for en 12. plads, eller ved at købe et eksisterende team, hvis den rette mulighed dukker op.
Szafnauer vurderer, at det kan være op til 30 % billigere at købe sig ind i et eksisterende hold end at starte et fra bunden, især på grund af de høje opstartsomkostninger og den obligatoriske anti-dilution-fee, nye hold skal betale.
Men han erkender også, at det kan være svært at finde et team til salg, ikke mindst fordi de nuværende ejere venter på den nye Concorde-aftale for 2026–2030, som kan ændre hele værdien af deres investering.
Han håber dog, at nogen snart vil være klar til at "cashe ud" og lade nye kræfter komme til.
Hvis det sker, er hans gruppe klar til at slå til.
Konkrete planer for faciliteter
Hvis muligheden opstår, vurderer Szafnauer, at det tidligst vil være muligt at debutere i 2028 eller 2029.
Den tidsplan kræver, at man starter snart med at ansætte nøglepersoner, bygge faciliteter og udvikle bil og teknologi.
Men han tror på, at det kan lade sig gøre, og henviser til sine erfaringer fra British American Racing, som gik fra nul til top-fem på to år i starten af 2000’erne.
Szafnauer nævner konkrete planer om vindkanal, R&D-center og fabrik, og ambitionen er, at holdet i løbet af tre til fire år vil kunne konkurrere på højt niveau, ligesom Lawrence Stroll har gjort med Aston Martin.
Vil være medejer
Det, der adskiller dette projekt fra Szafnauers tidligere roller, er hans ønske om ejerskab.
Han vil ikke blot nøjes med at være teamchef, han vil være medejer.
Inspireret af Mercedes-chefen Toto Wolffs rolle mener Szafnauer, at den kombination af lederskab og økonomisk involvering er nøglen til både engagement og stabilitet.
Han ved endnu ikke, om FIA og F1 åbner for en 12. plads, men han vil være klar, hvis chancen kommer.
Med erfaring, finansiering og en klar strategi har Szafnauer sat sig i startboksen og venter kun på, at lysene slukker så han kan komme afsted.
Mest læste