Formel 1 har mange bemærkelsesværdige historier, men fortællingen om
Markus Winkelhock er stadig en af dem, der fanger fantasien.
Den tyske kører deltog kun i ét enkelt Grand Prix, men præsterede i det løb noget, som mange med snesevis af starter aldrig opnår.
Han kom i front. Og ikke bare et kort øjeblik, men i næsten halvdelen af alle de omgange, han nogensinde kørte i kongeklassen.
Hans mulighed kom i 2007, da Spyker uventet stod uden kører.
Christijan Albers blev fyret efter en række fejl, heriblandt at rive brændstofslangen med ud under et pitstop i Frankrigs Grand Prix.
Teamchef Colin Kolles måtte hurtigt finde en erstatning og valgte Markus Winkelhock, søn af den tidligere F1-kører Manfred Winkelhock.
Markus var på det tidspunkt testkører og havde knap nogen erfaring, men han var tilgængelig og kendte bilen.
Hans første dage på banen gav ikke meget håb. Under de frie træninger på Nürburgring var han klart den langsomste, og i kvalifikationen var han næsten tre sekunder efter næstsidste deltager.
Et forspring på over 30 sekunder
Erfarne kørere som Felipe Massa og Mark Webber mente, at han af sikkerhedshensyn ikke burde få lov at starte. Men FIA gav ham alligevel grønt lys, da hans tid var inden for den såkaldte 107 %-regel.
På løbsdagen besluttede Winkelhock kort før start at køre i pit og få monteret regndæk.
Få minutter senere åbnede himlen sig. Inden for én omgang gled halvdelen af feltet af banen, mens den tyske debutant ubesværet kørte gennem vandmasserne.
I tredje omgang lå Winkelhock i spidsen – med et forspring på mere end 30 sekunder.
I et kort øjeblik var han dagens ubestridte sensation. Løbet blev dog neutraliseret med safety car på grund af de ekstreme forhold, og dermed forsvandt hans store forspring.
Efter genstarten faldt han hurtigt tilbage og måtte udgå på omgang 13 med et teknisk problem.
Alligevel står hans korte øjeblik af mirakel stadig som et af sportens mest mindeværdige. Han førte løbet i seks omgange – svarende til 46 procent af hele hans Formel 1-karriere.
Den slags rekord vil næppe nogensinde blive gentaget. Spyker erstattede ham senere med Sakon Yamamoto.
Winkelhock vendte tilbage til DTM og blev senere en succesfuld GT-kører. I 2017 vandt han blandt andet 24-timersløbet på Nürburgring – på samme bane, hvor hans korte F1-eventyr begyndte.
Markus Winkelhock. For altid kendt som køreren, der gik fra nul til nummer ét på én regnfuld eftermiddag og derefter forsvandt lige så hurtigt fra Formel 1.