George Russell overvejer sin fremtid hos
Mercedes, mens nye muligheder i Formel 1 kan åbne sig fra 2027, hvor et stort tilbud fra Cadillac kan lokke den britiske kører.
George Russell står foran et afgørende valg i sin Formel 1-karriere.
Mercedes ønsker at beholde ham, men samtidig holde døren åben for både stortalentet Andrea Kimi Antonelli og en potentiel fremtidig mulighed for at hente Max Verstappen.
Ifølge flere eksperter kan løsningen for Russell blive en kortere kontrakt, der giver fleksibilitet til begge parter.
Journalist Gerard Bos udtalte i podcasten Paddockpraat, at Mercedes befinder sig i en vanskelig situation:
- Du vil gerne beholde Russell, men du vil heller ikke miste Andrea Kimi Antonelli. Og du vil heller ikke lukke døren for Verstappen i 2027. Så giver man Russell en etårig kontrakt med en option på et år mere, så er man fleksibel. Men Russell vil selvfølgelig gerne have mere sikkerhed.
Russell har i denne sæson vist stærke præstationer, herunder sejren i det canadiske Grand Prix, og han er endnu ikke blevet slået af Antonelli i et løb.
Muligt Cadillac-tilbud fra 2027
Ifølge Bos og tidligere racerkører Jeroen Bleekemolen kan det være klogt for Russell at nøjes med en kort aftale med Mercedes, fordi nye og mere lukrative muligheder kan opstå allerede i 2027.
Her peges der især på Cadillac, som træder ind i Formel 1 fra 2026.
Bleekemolen vurderer, at en aftale med Cadillac kan være særligt attraktiv økonomisk:
- En flerårig aftale med Cadillac kunne være fantastisk, især økonomisk. Men Mercedes er stadig et topteam, og med de nye regler i 2026 ville jeg blive, hvis jeg var ham, siger han.
Cadillac er allerede i gang med at planlægge sin debut i Formel 1 og forventes at sikre sin første kører i løbet af sommeren.
Valtteri Bottas og Sergio Perez nævnes som mulige kandidater, men hvis Russell bliver tilgængelig, vil han formentlig være et højt prioriteret mål for det amerikanske team.
Mercedes vil holde alle muligheder åbne
Mercedes’ teamchef Toto Wolff står nu over for en strategisk udfordring. Holdet ønsker at forblive konkurrencedygtigt, men skal samtidig sikre sig fleksibilitet i forhold til fremtidige kørerbeslutninger.
Med nye tekniske regler på vej i 2026 og en mulig chance for at tiltrække Verstappen i 2027, kan en etårig kontrakt med Russell give holdet den nødvendige manøvrefrihed.
Spørgsmålet er nu, om Russell vil acceptere en kortere aftale med højere løn, eller om han vil vente på en større mulighed rent økonomisk, der måske kan komme med Cadillac.