Mercedes-køreren gik fra optimisme til undren efter Red Bulls pludselige temposkifte. George Russell forlod
Monza med et blik, der afslørede mere tvivl end tilfredshed.
Efter at have åbnet weekenden med fart til at drille Ferrari, endte han alligevel blot som nummer fem i det italienske Grand Prix.
Samtidig satte Max Verstappen alt på plads med en sejr, der blev opbygget på en måde, som ingen i paddocken havde kunnet forudse.
Den hollandske verdensmester har ikke været den dominerende kører i denne sæson, og faktisk var sejren i Monza kun hans tredje Grand Prix-sejr i år.
Men han leverede et løb, som bragte minder om hans mest dominerende dage.
Russell blev især mærket af kontrasten, for på første omgang havde Lando Norris kortvarigt grebet føringen, men to omgange senere var Verstappen forbi og ude af rækkevidde.
Da målflaget faldt, var forskellen hele 19 sekunder ned til McLaren-duoen.
Mercedes-køreren kunne kun erkende, at sæsonen føltes som to forskellige mesterskaber på én gang, hvor Red Bull enten var langt bagude eller helt urørlige i toppen.
Uforståeligt tempo og interne fejlvurderinger
Efter løbet sagde Russell, at han “havde svært ved at fatte” hvordan Verstappen kunne være 40 sekunder fra sejren i Bahrain og siden vinde yderst komfortabelt på Monza.
Mercedes havde selv en weekend, hvor der blev truffet nogle svære valg.
Russell toppede Q1 på mediumdæk, men i Q3 sendte teamet ham ud på softs, hvilket han mente kostede ham en bedre startposition:
- Jeg var sikker på, at jeg kunne være startet foran Ferrari.
Under løbet blev han fanget bag Charles Leclerc, og jagten på at holde trit sled dækkene ned.
Teamchef
Toto Wolff sagde bagefter, at Russell pressede for hårdt og dermed ødelagde sit eget løb.
Samtidig var Verstappen ikke kun i en klasse for sig i selve løbet.
Han satte også rekord for den hurtigste omgang nogensinde på Monza med et gennemsnit på 264,681 km/t.
Fremtidige bekymringer og rookie-læring
Verstappens sejr placerer ham på 230 point, hvilket stadig er et stykke bag McLaren-duoen Oscar Piastri med 325 point og Norris med 293 point.
Alligevel viste Monza, at Red Bull stadig kan være farlige.
Hos Mercedes fik Russell selskab af rookien Kimi Antonelli, der sluttede som nummer ni på hjemmebane efter en straf.
Italieneren forklarede, at et fejlgreb med koblingen ødelagde starten, og han måtte kæmpe sig frem hele eftermiddagen:
- Jeg lavede nogle fejl og skal forstå hvorfor. Jeg må bare arbejde videre mod næste løb.
Toto Wolff understregede, at Antonelli skal opbygge noget mere stabilitet, og han pegede på, at det næste løb i Baku kan blive et mere roligt sted at finde fodfæste.
For Russell handler det om at finde svar på, hvordan Mercedes kan mindske forskellen til Red Bull og McLaren.