Efter endnu et dramatisk Grand Prix i Holland blev der sat ord på en forskel, der nu begynder at tegne et tydeligt billede af magtforholdet i feltet.
McLaren fortsatte sin imponerende sæson ved det hollandske Grand Prix, hvor
Oscar Piastri endnu en gang viste sin styrke.
Efter at være startet fra pole position bevarede han kontrollen gennem løbet, også selv om en sen safety car kunne have ændret billedet.
Lando Norris måtte trække sig med otte omgange tilbage på grund af motorproblemer.
På det tidspunkt var de fleste konkurrenter skiftet til nye soft-dæk, mens Piastri kørte videre på hårde.
Alligevel kunne ingen af de andre kørere true ham.
George Russell fra
Mercedes sluttede som nummer fire, mens holdkammeraten Kimi Antonelli blev nummer seks på banen, men mistede point efter tidsstraf.
Dermed hentede Mercedes kun 12 point på en dag, hvor McLaren endnu engang satte sig tungt på billedet.
Ikke tilfreds med fjerdeplads
Efter løbet forklarede
Toto Wolff, at McLarens præstation på de afsluttende omgange sendte et klart signal til resten af feltet.
Ifølge RacingNews365 sagde han, at man tydeligt kunne se forskellen, da McLaren på hårde dæk alligevel var hurtigere end konkurrenterne på nye softs.
Wolff kaldte det for en ydmygelse for alle andre hold, og Mercedes-chefen understregede, at man ikke kan være tilfreds med en fjerdeplads, når rivalen udviser så stor en overlegenhed.
I Newsweek blev Wolff desuden citeret for at være skuffet over sit holds præstation, idet han pegede på, at Mercedes var tæt på
Red Bull og
Ferrari i tempo, men at McLaren lå et helt skridt foran.
Wolff mener, at situationen er vanskelig, fordi holdet stadig kæmper med at finde en stabil konkurrenceevne, mens McLaren ser ud til at have fundet det helt perfekte setup til denne sæson.
Vasseur ser det anderledes
Hos Ferrari var meldingen en anden.
Teamchef Fred Vasseur fremhævede, at McLaren havde været hurtigere gennem hele løbet. Især i den anden stint, hvor de trak fra resten af feltet, da de først skruede op for tempoet.
Vasseur mener, at McLaren ganske enkelt har bygget en bil, der er et skridt foran på både kvalifikationsfart og race pace.
Han ville ikke gå så langt som at kalde det ydmygende.
McLarens egen boss Andrea Stella forklarede, at valget af hårde dæk var bevidst, fordi softs kun fungerede på få omgange på banen i Zandvoort.
Han mente, at netop denne strategi gjorde, at Piastri kunne kontrollere afslutningen uden problemer.
Resultatet understregede forskellen til rivalerne, og da de fleste hold allerede fokuserer på 2026-reglerne, kan McLarens forspring meget vel holde resten af sæsonen.
Lige nu er der i hvert fald ikke nogen, der for alvor kan udfordre dem.