Den tidligere Haas-boss sætter ord på sin liste over de største gennem 75 års Formel 1-historie.
Diskussionen om, hvem der er den bedste Formel 1-kører gennem tiderne, får jævnligt nyt liv, og nu har den tidligere Haas-teamboss
Günther Steiner givet sit bud.
Den 59-årige italiener blev bedt om at rangere sine ti største kørere nogensinde, og resultatet overraskede mange, da hverken
Lewis Hamilton eller
Michael Schumacher fandt vej til top fire.
Begge har ellers skrevet sig ind i historien med syv verdensmesterskaber hver, men Steiner ser dem ikke helt i toppen, når han vurderer kørerne på tværs af generationer.
På podcasten The Red Flags forklarede han, at sammenligninger mellem de forskellige tidsperioder sjældent giver et klart svar.
Han respekterer Hamilton for alt, hvad han har opnået, men ser hans storhed som noget, der også handler om berømmelse og indflydelse uden for banen.
Hamilton står noteret for 105 Grand Prix-sejre og 202 podier, mens Schumacher har 91 sejre og 155 podier.
Alligevel lander Hamilton blot som nummer syv og Schumacher som nummer fem på Steiners liste.
Fire legender foran to moderne mestre
I sin gennemgang forklarer Steiner, hvorfor netop fire tidligere mestre står foran de to nutidige giganter.
Jackie Stewart,
Ayrton Senna,
Niki Lauda og
Juan Manuel Fangio udgør nemlig hans top fire.
Om Schumacher lød det fra Steiner:
- Der er andre, jeg bedre kan lide. Jeg respekterer det, Michael gjorde for Formel 1. Det var utroligt. Han kom fra sportsvogne, gik til Benetton og vandt alt. Men det største var, at han gjorde Ferrari til en vinder igen. Han skrev historie der.
Senna, Lauda og Stewart beskrives som kørere, der kombinerede fart med teknisk forståelse og mod.
Fangio. der kørte i 1950’erne, står ifølge Steiner som det ypperste eksempel på en komplet racerkører.
Fangios unikke arv
Juan Manuel Fangio vandt fem verdensmesterskaber med Alfa Romeo, Maserati, Mercedes og Ferrari.
Han var ikke blot hurtig, men også en dygtig mekaniker, der selv kunne finjustere bilens opsætning i en tid, hvor pålidelighed ofte afgjorde løbene.
Fangio startede over halvdelen af sine løb fra pole position og blev verdensmester som 46-årig, hvilket stadig er den ældste i historien.
Steiner kalder ham den største nogensinde og lægger vægt på hans evne til at forstå bilen lige så godt som ingeniørerne.
Det er netop denne kombination af rå talent, teknisk indsigt og stabilitet, der ifølge Steiner gør ham til det mest komplette navn på listen.