Tidligere Haas-boss har valgt et nyt kapitel på to hjul frem for en tilbagevenden til Formel 1.
Günther Steiner har i årevis været en markant skikkelse i Formel 1, og efter bruddet med Haas i slutningen af 2023 har han haft flere tilbud om at vende tilbage.
Alligevel blev det ikke til et comeback, men i stedet et nyt eventyr af en lidt anden slags, men stadig med masser af fart og drama.
Det blev for nyligt offentliggjort, at Steiner sammen med forretningspartneren Richard Coleman har købt KTM’s satellitteam Tech3 i
MotoGP.
Fra 2026 indtræder Steiner som administrerende direktør, mens Coleman overtager rollen som teamchef.
For den tidligere Haas-chef betyder det, at han nu bevæger sig ind i sin fjerde motorsportsdisciplin efter rally, NASCAR og Formel 1:
- Jeg tror, Formel 1 er på et stadie, hvor jeg har gjort det længe nok, så jeg ville lave noget nyt. Jeg har altid godt kunne lide nye udfordringer.
Træt af kompromiser, foretrækker frihed
Selv om han stadig har været synlig i Formel 1 som ekspertkommentator, fristede en tilbagevenden til sporten ikke.
Ifølge FormulaNerds.com har Steiner flere gange afvist konkrete roller i F1, fordi han ønskede at være et miljø, hvor han selv kunne bestemme retningen.
Coleman siger, at de begge har prøvet at stå i pressede samarbejder, hvor kompromiserne fyldte for meget. Derfor var ønsket om kontrol og selvstændighed afgørende:
- Günther har haft en del tilbud i Formel 1, men vi ville lave noget på vores egne præmisser. Noget vi havde fuld kontrol over.
Beslutningen hænger også sammen med Formel 1’s udvikling. hvor dominansen fra få storteams har gjort spillerummet mindre.
I MotoGP ser Steiner derimod en chance for at bygge noget op næsten fra bunden og gøre det på sin egen måde.
Ambitioner i MotoGP
Forventningerne til projektet er ikke tårnhøje fra dag ét, men planerne er langsigtede. Steiner har understreget, at han og Coleman går til opgaven med ydmyghed:
- Når vi kigger på en femårig horisont, er vi ret spændte på, hvad vi kan opnå her.
Steiner selv har lagt vægt på, at han længe har været nysgerrig på MotoGP, men aldrig rigtig har haft tid til sætte sig ind i det.
Nu får han muligheden. Han håber, at erfaringerne fra både Formel 1 og NASCAR kan overføres til motorcykelsporten.
Andre dynamikker gør sig gældende, men grundprincipperne om teamopbygning og struktur er de samme.