Det amerikanske F1-hold vælger en ny strategi og bryder med tidligere praksis. Beslutningen markerer en vigtig ændring i deres tilgang til udviklingen af bilen.
Haas F1-teamet har truffet en bemærkelsesværdig beslutning ved at afvise Ferraris nyeste frontophæng til 2025-sæsonen og i stedet fortsætte med 2024-versionen.
Dette markerer et væsentligt brud med teamets tidligere praksis, hvor de konsekvent har benyttet de nyeste komponenter fra deres tekniske partner og motorleverandør.
Ifølge F1i.com har Ferrari udviklet et nyt pull-rod frontophæng til deres 2025-bil, et design, som ikke er set siden 2015, og som forventes at give væsentlige aerodynamiske fordele.
Men Haas har vurderet, at en fortsættelse med den eksisterende opsætning er den mest fordelagtige løsning for holdet.
Teamchef Ayao Komatsu forklarer, at denne beslutning er baseret på en grundig teknisk analyse.
I den har Haas’ ledelse, herunder teknisk direktør Andrea De Sordo og aerodynamikchef Davide Paganelli, vurderet de potentielle ulemper ved at skifte til en ny opsætning midt i sæsonens udviklingsarbejde.
Haas’ beslutning om at afvige fra Ferraris seneste komponenter vidner om en voksende selvtillid i teamets beslutningsprocesser.
Ifølge F1i.com har Komatsu understreget, at tidligere valg ofte blev truffet, fordi det var den nemmeste og sikreste løsning, men at holdet nu føler sig tilpas med at træffe deres egne tekniske beslutninger.
"Det er første gang, vi reelt har analyseret, om vi bør fortsætte med en tidligere version, og konklusionen var klar: Vi kan fortsætte vores udvikling uden afbrydelser, hvis vi beholder 2024-ophænget," forklarer Komatsu.
Ved at undgå potentielle udfordringer forbundet med en ny ophængstype, kan Haas fokusere på at optimere bilen gennem sæsonen uden unødige afbrydelser.
Selv om Haas har valgt kontinuitet på ophængsfronten, betyder det ikke, at teamet ikke foretager ændringer andre steder.
Ifølge F1i.com arbejder holdet på et nyt monocoque-chassis til VF-25-modellen, da begrænsninger i det tidligere bildesign hæmmede opgraderinger i løbet af 2024-sæsonen.
Haas står over for en vigtig balancegang, hvor de både skal præstere i 2025 og samtidig forberede sig på de store regelændringer i 2026.
Komatsu understreger, at teamet ikke har råd til at betragte 2025 som en overgangssæson og derfor har truffet beslutningen om at fastholde en velkendt opsætning, mens de optimerer andre områder af bilen.
Med en mere datadrevet tilgang og en vilje til at træffe egne beslutninger, signalerer Haas en ny æra, hvor de i højere grad går deres egne veje i jagten på succes i Formel 1.