Lewis Hamiltons debut hos
Ferrari har været præget af skuffelser og manglende resultater.
Trods enkelte lyspunkter, især i sprintformatet, er syvdobbelt verdensmesteren endnu ikke kommet på podiet i sine første 12 løb for det italienske hold. Det er hans dårligste sæsonstart nogensinde.
Samtidig har kritikken fra medier og eksperter taget til, især i hjemlandet Italien, hvor tålmodigheden sjældent er lang.
Nu retter Ferrari blikket mod en vigtig teknisk løsning, der kan få betydning for resten af sæsonen.
En ny baghjulsophængsopgradering testes i disse dage og skal efter planen introduceres ved det kommende Grand Prix i Belgien.
Opdateringen er afgørende, ikke blot for bilens performance, men også for Ferraris evne til at imødekomme Hamiltons tekniske input.
Det er noget flere eksperter mener, teamet hidtil har negligeret.
Mugello-test med nyt baghjulsophæng
Onsdag havde Ferrari planlagt en filmdag på Mugello, hvor både Hamilton og Charles Leclerc fik mulighed for at afprøve den nye affjedringsløsning under realistiske forhold.
Siden løbet i Kina, hvor Hamilton blev diskvalificeret for overskreden kørehøjde, har SF-25 været tvunget til at køre højere end ønsket, og det har haft en negativ effekt på bilens aerodynamik og balance.
Den nye opgradering skal gøre det muligt at sænke bilen igen uden at gå på kompromis med dæmpning og stabilitet.
Hvis løsningen fungerer som håbet, vil det give Ferrari mulighed for at anvende opsætninger, der hidtil har været udelukket, og derved frigive bilens potentiale i sæsonens resterende løb.
Jock Clear som Hamiltons interne allierede
Sky F1-vært Simon Lazenby peger på, at Ferraris performanceingeniør Jock Clear har en central rolle i denne proces.
Clear arbejdede tæt med Hamilton i de tidlige år hos Mercedes og kender derfor hans arbejdsmåde og tekniske indsigt indgående.
Ifølge Lazenby vil Clear være en tydelig stemme internt i Maranello for at sikre, at Hamiltons vurderinger bliver taget alvorligt.
- Hvis der er én person, der råber fra hustagene, at Ferrari skal lytte til Lewis, så er det Jock. Hans feedback er exceptionel, udtalte Lazenby og henviste til Hamiltons evne til at læse bilen og kommunikere tekniske behov.
Sæsonens sidste store ændring
Ferrari har meldt ud, at opdateringen i Spa bliver den sidste store tekniske nyhed i 2025, før al udvikling rettes mod den kommende bil til det nye 2026-reglement.
Derfor hviler der ekstra forventninger på netop denne opgradering.
Ifølge kommentator David Croft kan det være den nødvendige ændring, der kan genstarte Ferraris formkurve og sikre Hamilton en stærkere afslutning på sæsonen.
- Det handler nu om at få bilens bagende til at fungere optimalt. Hvis de løser det, og samtidig rammer rigtigt med strategi og opsætning, kan vi se en anden Ferrari i anden halvdel af året, vurderer Croft.
Mens presset på Hamilton er til at tage og føle på, er det nu op til Ferrari at vise, at de er klar til at omsætte erfaringen fra en af sportens mest succesfulde kørere til konkrete resultater på banen.