Et fravalg hos et andet hold virker måske ubetydeligt, men det viser sig nu at hænge sammen med en langt større hovedpine i den røde lejr.
Da
Lewis Hamilton skrev under med
Ferrari, var det med ambitioner om at skrive historie som den første til at vinde otte verdensmesterskaber.
Den 40-årige brites skifte til Maranello blev mødt med både begejstring og skepsis, men få havde forudset, hvor vanskeligt 2025-sæsonen ville begynde for den tidligere Mercedes-stjerne.
Efter seks løb ligger Hamilton nummer syv i kørernes mesterskab, og Ferrari kæmper med at finde stabilitet.
Forventningen var, at Hamiltons erfaring og tekniske indsigt ville accelerere udviklingen, men virkeligheden har vist sig anderledes.
Den røde racer fra Italien har vist sig ustabil, særligt i langsomme sving, hvor bilen har tendens til at understyre og bremse ustabilt.
Det skyldes ifølge flere en modig, men risikabel, ændring på bilens forhjulsophæng, som Ferrari har implementeret i denne sæson.
Et fravalg hos Haas kaster skygger i Maranello
Haas og Ferrari har i flere år samarbejdet teknisk, og i år havde amerikanerne mulighed for at benytte Ferraris nye pull-rod forhjulsophæng.
Men Haas-teamchef Ayao Komatsu valgte i stedet at fastholde det gamle setup, og det valg ser ud til at have givet pote.
Holdet ligger i skrivende stund nummer seks i konstruktørernes mesterskab foran langt større og rigere navne.
Haas’ beslutning om at afvise 2025-ophænget kaster ifølge F1 Oversteer nyt lys over Ferraris problemer, for hvor Haas har bevaret bilens mekaniske greb og balance i de langsomme sving, kæmper Ferrari altså med netop disse parametre.
Hamiltons bil er plaget af bremseproblemer og manglende greb på de mest afgørende steder på banen, og det hæmmer ikke kun resultaterne, men også hans muligheder for at udvikle bilen i den rigtige retning.
Især fordi man befinder sig i det sidste år af den nuværende regelsæt-cyklus, hvor eksperimenter kan gå hen at blive dyre lærepenge.
En løsning eller endnu en sæson i skyggen?
Næste løb er Emilia Romagna Grand Prix her i weekenden, hvor Ferrari planlægger at introducere opdateringer, der forhåbentlig kan rette op på den skæve begyndelse.
Spørgsmålet er dog, om det er nok, for i et felt hvor marginalerne er små, og tekniske beslutninger har store konsekvenser, kan ét forkert træk sende en hel sæson på afveje.
Hamiltons bidrag til udviklingen er ikke til at tage fejl af, og hans evne til at identificere og formidle bilens svagheder er én af grundene til, at Ferrari hentede ham, men uden et fundament, der fungerer, kan selv de bedste input vise sig utilstrækkelige.
Hvis de kommende opdateringer ikke ændrer kursen, kan Ferrari risikere at spilde endnu en sæson, og med den også dele af Hamiltons sidste aktive år i Formel 1.