helmut marko max verstappen

Helmut Marko er lettet over, at Verstappen er holdt op med dette

Formel 1maj 21 , 21:35
Red Bull kørte stærkt, og sæsonens faste frustration var pludselig forsvundet.
Max Verstappen leverede endnu en magtdemonstration, da han krydsede målstregen som vinder ved Emilia Romagna Grand Prix i Imola.
Hollænderen startede fra P2 og overhalede Oscar Piastri i Tamburello-svinget med en manøvre, der mest af alt mindede om noget fra Juan Manuel Fangios storhedstid.
Trods en sen safety car, som midlertidigt åd af hans forspring, viste Verstappen kølighed og genrejste føringen for dermed at sikre sig sæsonens anden sejr.
Red Bull havde medbragt betydelige opgraderinger til Imola, blandt andet til bremsesystemet og baghjulsophænget, og det bar tydelig frugt.
Det lignede endnu en dag på kontoret for den firedobbelte verdensmester, men bag resultattavlens nøgne tal gemte sig altså en interessant ændring, som måske var det mest betydningsfulde for Red Bull-holdet.
Det har nemlig ikke skortet på kritik fra Verstappens side i 2025. Understyring, manglende balance og utilfredshed med RB21’eren har præget hollænderens udtalelser i de foregående løb. Denne gang var tonen en helt anden.

Ikke én eneste klage fra Verstappen

Efter løbet var der ikke tale om de sædvanlige beklagelser. Tværtimod roste Verstappen bilen, hvilket blev bemærket internt i Red Bull-lejren.
Ifølge F1 Oversteer var det en markant lettelse for Helmut Marko, at Verstappen for første gang i sæsonen undlod at kritisere bilen.
Under træningerne fredag havde bilen langt fra været optimal, men lørdag begyndte tingene at falde på plads.
Den tidligere ubalance mellem nedbremsning og svingets apex var stort set forsvundet.
Understyringen, som ellers havde været et gennemgående problem, var blevet elimineret med opdateringerne.
Og selv om der stadig er småklip i bagenden, som Marko udtrykte det, generer det ikke Verstappen i nævneværdig grad.
Det var derfor ikke blot en teknisk triumf, men også en psykologisk gevinst for Red Bull, at deres stjernefører kunne fokusere på at køre frem for at kritisere.

Fremgang med forbehold

På trods af de positive toner er det endnu for tidligt at konkludere, at Red Bull for alvor har vendt skuden.
Verstappens sejre i 2025 er kommet på baner som Suzuka og Imola, hvor hurtige sving og smalle layouts har været til fordel for RB21’eren.
Detstore spørgsmål bliver, om bilen også kan begå sig på bredere og langsommere baner, isnær når det nye flexi-wing-direktiv træder i kraft i Barcelona.
Med sejren i Imola halede Verstappen ind på Piastri i mesterskabsstillingen og ligger nu blot 22 point efter australieren.
Den opdaterede og konkurrencedygtig Red Bull-racer kan meget vel vise sig at være forskellen mellem endnu en VM-titel og en rolle som jagtende outsider.
Mest læste