En ændret ledelsesstruktur i Red Bull giver Helmut Marko mulighed for at forfølge en plan, han har haft i tankerne gennem flere år. Helmut Marko har fået det afgørende ord i Red Bulls førerbeslutninger efter Christian Horners fyring i juli.
Tidligere skulle østrigeren nå til enighed med Horner om, hvem der skulle have sæderne på holdet. Nu er det Marko, der i praksis bestemmer.
Laurent Mekies har antydet, at Marko får en nøglerolle i år, og beslutningerne tages fremover i samråd med ham, men med Marko som sidste instans.
Samtidig er Red Bull endnu ikke fastlåst på, hvem der skal udfylde tre af de fire sæder, de kontrollerer.
Den ændrede magtbalance har gjort det muligt for Marko at genoptage en jagt, han har haft kørende siden 2023.
Tilbage på radaren hos Red Bull
Det er kommet frem, at Red Bull har genoptaget forhandlingerne med
Alex Albon, som i øjeblikket kører for Williams.
Albon debuterede i Formel 1 for Toro Rosso i 2019 og blev samme år forfremmet til Red Bulls hovedhold.
Det ophold blev kortvarigt, da han blev droppet ved udgangen af 2020.
I Williams har dog han genopbygget sit ry og er nu anset for at være en af de stærkeste kørere i midterfeltet.
Marko forsøgte allerede i 2023 at hente Albon som erstatning for Sergio Pérez, men Horner valgte at fastholde mexicaneren.
Nu er Yuki Tsunoda på vej ud, og Albon betragtes som et alternativ til den unge Isack Hadjar fra Racing Bulls, der har oversteget alle forventninger til en rookie.
Ifølge F1 Oversteer kan Red Bulls storaktionær Chalerm Yoovidhya godt være villig til at købe Albon fri af Williams-kontrakten, der løber til udgangen af næste år.
Marko har sagt, at han fortryder, at Albon ikke fik den nødvendige støtte i sit første ophold hos Red Bull.
Nu arbejder han altså på at overbevise den thailandske kører om at gøre comeback.
En tøvende kører og usikker fremtid
Albon har dog ikke travlt med at vende tilbage til Red Bull. Ifølge rygterne er han stærkt tøvende omkring at forlade Williams, hvor han føler sig hjemme og ser potentiale i det nye Mercedes-motorprojekt.
Han tror på, at Williams kan udfordre både Red Bull og McLaren, når de nye regler træder i kraft.
Han er desuden bevidst om, at et skifte tilbage til Red Bull indebærer en stor risiko for at havne i skyggen af Max Verstappen igen.
En mulig tilbagevenden vil altså kræve, at Red Bull kan give Albon garantier om både opbakning og en klar plan for fremtiden.
Samtidig står Red Bull foran et skifte væk fra Honda-motorer til deres egen power unit, hvilket skaber usikkerhed om holdets styrke de kommende år.
Spørgsmålet er derfor, om Markos drømmeprojekt kan overbevise Albon, eller om Williams’ nuværende fremgang med femtepladsen i konstruktørernes mesterskab med 101 point får ham til at blive, hvor han er.