Det begynder at ligne en turbulent tid hos Red Bull Racing.
Efter en periode med total dominans i Formel 1 er virkeligheden i 2025 en anden: bilen præsterer under niveau, den seneste kørerudskiftning har vakt opsigt – og nu sætter teamets egen rådgiver, Helmut Marko, ord på, hvad mange iagttagere har tænkt: Adrian Neweys fravær mærkes.
I et interview med OE24 lægger Marko ikke skjul på, at designmesteren Neweys exit for 11 måneder siden har sat sine spor.
- Selvfølgelig savner vi en mand som ham. En Newey er en Newey, lyder det fra den 81-årige, der dog samtidig forsøger at nedtone afhængigheden:
- Vi er trods alt et team på næsten 1.000 mennesker. Holdet bag ham er blevet bygget op gradvist.
Men selv den mest solide organisation har svært ved at kompensere for tabet af en af sportens mest visionære ingeniører. Den nye Red Bull-bil, RB21, har vist sig at være både vanskelig at køre og uforudsigelig.
Og netop den bil blev skæbnesvanger for Liam Lawson, der nu er blevet sendt retur til søsterteamet Racing Bulls efter blot to Grand Prix-weekender.
Lawson, som overtog sædet fra Sergio Perez efter mexikanerens exit ved årsskiftet, blev hurtigt offer for den nye bils temperament. Han røg ud i Q1 ved samtlige kvalifikationssessioner og var sidst i både sprint- og Grand Prix-kvalifikationerne i Kina.
For Marko er dommen klar:
- Det var en fejl at satse på Lawson. Han kunne ikke håndtere presset, udtalte han brutalt.
I stedet bliver det Yuki Tsunoda, der får chancen hos Red Bull – og det endda i hans hjemland Japan næste gang. Et dramatisk vendepunkt for en kører, som oprindeligt blev anset som for ustabil til et sæde hos hovedteamet. Nu er rollerne byttet om.
Interessant nok tyder Markos seneste udtalelser også på, at Racing Bulls-bilen – som Lawson nu vender tilbage til – faktisk er nemmere at køre end RB21.
- Det er rigtigt, at RB21 er svær at køre. Racing Bull-bilen er lettere at håndtere og meget hurtig på en enkelt kvalifikationsrunde. Men i løb halter den stadig bagefter Red Bull-bilen, forklarer Marko.
Dermed afslører han også et centralt paradoks: Selvom Red Bull stadig er hurtigst over løbsdistancen, kan den være sværere at udnytte – især for en uerfaren kører som Lawson.
Uden Newey ved roret ser det ud til, at Red Bull kæmper med at finde den balance, som tidligere gjorde dem næsten urørlige.