En stor Formel 1-beslutning blev truffet bag lukkede døre, da Honda og Red Bull forhandlede om fremtiden. Nu er detaljerne kommet frem, og en ny motorpartner er fundet.
Forholdet mellem Red Bull og Honda har været en succeshistorie, siden de to parter indgik et samarbejde i 2019. Med Honda-motorer har Red Bull vundet fire verdensmesterskaber med Max Verstappen og sikret sig to konstruktørtitler. Men nu er det slut – og det kunne have været anderledes.
Efter Hondas officielle exit fra Formel 1 i 2021 fortsatte samarbejdet gennem en overgangsaftale, der gjorde det muligt for Red Bull at bruge de japanske motorer indtil udgangen af 2024.
Ifølge RacingNews365 forhandlede de to parter dog om en helt anden fremtid, hvor Red Bull skulle udvikle forbrændingsmotoren, mens Honda stod for hybridkomponenterne.
"Vi talte også om muligheden for, at Red Bull kunne lave forbrændingsmotoren, mens vi stod for de elektriske dele," siger Honda-chef Koji Watanabe til Autosport.
Det er bemærkelsesværdigt, fordi Red Bull nu har indgået netop en sådan aftale – men med Ford.
Forhandlingerne mellem Red Bull og Honda nåede langt, men til sidst blev konklusionen, at et fortsat samarbejde ville være for komplekst.
"Det ville ikke have været let," erkender Watanabe. "Til sidst blev vi enige om, at det var umuligt at arbejde sammen på den måde."
En afgørende faktor var, at Red Bull efter Hondas første exit i 2021 etablerede sin egen motorafdeling, Red Bull Powertrains.
"Da vi trak os fra Formel 1, satte Red Bull sit eget motorfirma op. Det efterlod i praksis ikke plads til, at vi kunne fortsætte sammen," siger Watanabe.
Honda var dog ikke færdige med Formel 1.
Efter at have ansøgt om at blive motorleverandør under 2026-reglementet, begyndte fabrikanten at forhandle med andre teams.
At det ikke blev til et fortsat samarbejde med Red Bull, betød ikke, at Honda var uden muligheder.
Flere hold viste interesse for den japanske motorleverandør, da det blev bekræftet, at de ønskede at fortsætte i sporten efter 2026.
"Til at begynde med forhandlede vi udelukkende med Red Bull," forklarer Watanabe.
"Men da vi ansøgte om at blive motorleverandør fra 2026, begyndte andre hold også at tage kontakt."
Aston Martin endte med at blive Hondas foretrukne partner.
McLaren nævnes som en af de interesserede parter, men Watanabe afslører ikke præcis, hvor mange teams der henvendte sig.
"Jeg kan ikke give det præcise antal, men det var flere teams. Nogle talte vi kun kort med, andre havde vi flere møder med," siger han.
Med Aston Martin som eksklusiv motorpartner fra 2026 er Honda fortsat en del af Formel 1’s fremtid – bare uden Red Bull.