Aston Martin Lagonda’s beslutning om at sælge sine aktier i Formel 1-holdet, der bærer virksomhedens navn, lyder dramatisk – men virkeligheden er langt mindre opsigtsvækkende end overskrifterne antyder.
Det handler ikke om en bilproducent, der trækker sig ud af sporten, men snarere om en mindre økonomisk justering i kulissen, der hverken ændrer teamets drift eller dets nære forbindelser til det ikoniske bilmærke.
Siden november 2023 har Aston Martin Lagonda blot haft en mindre aktiepost i Formel 1-holdet, som i praksis ejes og styres af Lawrence Stroll og hans konsortium.
Han står både i spidsen for bilvirksomheden og har gennem sine selskaber fuld kontrol over teamet, der tidligere gik under navnet Racing Point.
Det betyder, at Aston Martin-navnet i denne sammenhæng primært har fungeret som en brandingplatform, ikke som en reel sportslig ejer. Faktisk modtog teamet omkring 20 millioner pund (omkring 178 mio. kroner) sidste år alene for navnerettighederne.
Beslutningen om at sælge aktierne – inklusive retten til fremtidige aktier til en samlet bogført værdi på cirka 74 millioner pund (ca. 660 mio. kroner) – kommer ikke som et udtryk for mistillid til F1-projektet.
Tværtimod forsøger Aston Martin Lagonda blot at realisere en økonomisk gevinst på en investering, der allerede har givet brandingmæssigt afkast.
Som det fremgår af virksomhedens egne dokumenter, håber man på at “realisere en præmie i forhold til bogført værdi”, og man har endda indledt dialog med teamet om at fremskynde muligheden for at udnytte de såkaldte “secondary warrants”, så de kan sælges med det samme.
Hvad der derimod er uklart, er hvem der vil overtage aktierne. En mulig køber kunne være Aramco, der ifølge tidligere oplysninger har haft en option på 10% ejerskab som led i sin sponsorpakke.
Alternativt kunne en ny minoritetsinvestor træde ind, i stil med den amerikanske kapitalfond Arctos Partners, der allerede ejer en betydelig andel.
Uanset hvad, er det vigtigt at forstå, at intet tyder på, at den kommercielle partnerskabsaftale mellem Aston Martin og Formel 1-holdet ændres. Den løber som minimum til 2030 og forventes at blive fornyet fra 2026 med en femårig kontrakt.
Det betyder, at uanset hvem der teknisk set ejer aktierne, vil holdet fortsætte under Aston Martin-navnet, i hvert fald på mellem-lang sigt.