Christian Horner Yuki Tsunoda

Christian Horner var ikke glad for at skulle have Yuki Tsunoda hos Red Bull

Formel 1nov. 12 , 8:22
Japaneren har haft svært ved at leve op til forventningerne i sin første sæson i Red Bull, og holdets tidligere chef føler sig nu bekræftet.
Yuki Tsunoda fik endelig sin chance hos Red Bull i 2025 efter fem år hos Racing Bulls, men oplevelsen har ikke været, som han håbede.
Han blev forfremmet efter Sergio Pérez’ afgang ved udgangen af 2024, men Liam Lawson fik alligevel chancen først.
Lawson blev dog sendt tilbage til Racing Bulls efter blot to løb uden point, og Tsunoda overtog sædet fra det japanske GP.
Siden da har den 25-årige japaner haft svært ved at finde rytmen i RB21’eren. Han står med 28 VM-point og en placering som nummer 17 i kørermesterskabet.
At være makker med den firedobbelte verdensmester Max Verstappen har vist sig at være en tung byrde for mange, og Tsunoda er blot den seneste i rækken, der kæmper med at få det bedste ud af bilen.
Men selv om resultaterne taler deres tydelige sprog, peger flere på, at problemerne ikke kun handler om hastighed på banen.
Skepsis i kulissen
Ifølge F1 Oversteer var Christian Horner fra starten skeptisk over for idéen om at give Tsunoda en plads hos Red Bull.
Journalisten Erik van Haren fortæller i Telegraaf Formule 1-podcasten, at han “altid har hørt negative historier” om japanerens tekniske feedback og evne til at udvikle bilen:
- Selvfølgelig gjorde han det udmærket hos Racing Bulls, men holdene ser på langt mere end dagens form. De vurderer også samarbejdet med ingeniørerne og forståelsen af bilen. I den sammenhæng forstod jeg godt, at Horner ikke var begejstret for ham.
Den opfattelse ser nu ud til at blive bekræftet, da flere på teamet internt skulle have givet udtryk for, at de oplever de samme udfordringer, som Horner forudså.
Tsunoda har kæmpet for at give præcise tilbagemeldinger under løbsweekenderne, og det har skabt frustration på fabrikken.
Fremtiden presser på
Der er kun tre løb tilbage af sæsonen, og Tsunoda løber tør for chancer.
Red Bull og Racing Bulls har stadig tre ledige sæder til 2026, og konkurrencen er hård.
Isack Hadjar står stærkt i kampen om et Red Bull-sæde, mens Lawson og Arvid Lindblad er i spil til Racing Bulls.
Den generelle vurdering i paddocken er, at Hadjar ender hos Red Bull, mens Tsunoda må vige pladsen.
Den endelige beslutning kræver dog godkendelse fra Red Bulls øverste sportschef Oliver Mintzlaff.
Honda, som fortsat støtter Tsunoda økonomisk og teknisk, vil forsøge at påvirke beslutningen gennem samtaler med Red Bull-ledelsen.
For japaneren kan disse møder blive afgørende.
Uden støtte fra Honda kan hans Formel 1-karriere være forbi, og selv med et solidt budget på omkring 150 millioner kroner i støtte fra den japanske fabrikant er der ingen garanti for, at det er nok til at redde hans sæde.
Mest læste

Mest læste

Loading