Midt i det, der skulle være en teknologisk revolution, begynder tvivlen at brede sig. Og det får konsekvenser.
Det var med stor selvsikkerhed, at FIA i 2023 offentliggjorde det nye motorreglementet, der skulle træde i kraft fra 2026.
Seks producenter havde meldt sig klar til den nye æra, som skulle byde på et næsten ligeligt hybrid-setup: 50 % elektrisk kraft fra MGU-K og 50 % forbrændingsmotor, alt sammen baseret på en V6.
Ambitionerne var høje, og forventningerne ligeså. Formel 1 skulle demonstrere, at elektrificering og underholdning kunne gå hånd i hånd.
Men nu, to år senere, er optimismen afløst af tvivl. Diskussioner bag kulisserne kredser om noget, der tidligere ville have været utænkeligt: en tilbagerulning eller justering af de komplekse 2026-regler — inden de overhovedet er trådt i kraft.
Og det er ikke bare tomme rygter.
Ifølge The-Race.com bekræfter FIA’s Nikolas Tombazis, at muligheden reelt er på bordet, selv om beslutningen i sidste ende skal godkendes via den formelle beslutningsproces mellem hold og producenter.
Det er især to faktorer, der har flyttet stemningen: Dels et ændret syn på elektrificeringens tempo blandt producenterne, dels den globale økonomiske usikkerhed.
Elektrificering blev for få år siden set som en uundgåelig og altomfattende fremtid for bilindustrien, men nu virker kursen mere nuanceret.
Hybridteknologi, e-brændstof og endda en vis retrointeresse for klassiske V10-motorer med bæredygtigt brændstof er begyndt at fylde mere i samtalerne.
Oveni det kommer ønsket om at beskytte Formel 1 økonomisk.
Selv om sporten i øjeblikket nyder stor økonomisk sundhed, erkender FIA, at det er nu man bør tage højde for fremtidige risici.
Med inflation, valutasvingninger og politisk usikkerhed, især fra markeder som USA under Donald Trumps ledelse, stiger presset for at nedbringe omkostningerne og fremtidssikre produktet.
Spørgsmålet er derfor, om F1 bør holde fast i de 2026-regler, der allerede har lokket Audi, Honda og Red Bull ind i folden — eller om man skal lægge kursen om, før det er for sent.
Audi har gjort det klart, at netop de nye regler var hovedårsagen til deres indtræden. Et scenarie, hvor de står med store investeringer på grund af en platform, der pludselig forandres, vil være problematisk for sportens troværdighed.
Men samtidig vokser nostalgien i kulissen.
Lyden af V10'ere, ideen om simplere teknologier og billigere udvikling frister — især hvis det kan bindes op på bæredygtige brændstoffer og effektiv kommunikation.
Det er dog alt andet end ligetil, for skønt motorlyd appellerer til de største F1-fans, kan det være en udfordring for bybaner og støjfølsomme markeder.
Teknologisk fremdrift, økonomisk bæredygtighed og sportens identitet trækker alle i forskellige retninger, og det er pludselig ikke sikkert, at 2026 bliver motorrevolutionens store år alligevel.