Det er kun få måneder siden, Max Verstappen dominerede Formel 1 med en selvsikkerhed, der fik mesterskabet til at ligne en formalitet.
Men i 2025-sæsonens spæde begyndelse er billedet markant ændret. Ikke alene har McLaren overtaget den tekniske førertrøje – nu luftes der også tvivl om Verstappens fremtid hos Red Bull.
Den tidligere F1-kører og nuværende ekspert, Robert Doornbos, mener nemlig, at den firedobbelte verdensmester allerede "hemmeligt har sagt farvel" til Red Bull.
I tv-programmet Formule 1 Café kom Doornbos med en opsigtsvækkende vurdering:
- Givet hele situationen virker Max lidt for afslappet. Jeg tror, han allerede har sagt farvel til holdet bag kulisserne.
Det er en bemærkning, der har fået mange øjenbryn til at løfte sig. Ikke mindst fordi Verstappen udadtil har fastholdt, at han er tilfreds hos Red Bull, trods udfordringerne med den nye RB21.
Men Doornbos’ teori bunder i mere end blot den hollandske stjernes kropssprog.
Red Bull har haft en skuffende sæsonstart, hvor bilen har kæmpet med både fart og balance, og på banen i Shanghai var det tydeligt, at McLaren har trukket fra i udviklingskapløbet.
Verstappen selv klagede undervejs i Kinas Grand Prix over, at bilen var "for langsom", og at der mangler væsentlig fart i pakken.
Trods det ligger Verstappen dog kun otte point bag Lando Norris i den samlede stilling. Det indikerer, at han får det maksimale ud af en bil, der aktuelt ser ud til at være den svageste blandt top fire-holdene.
Han sluttede som nummer fire i Kina og tog en podieplads i sprinten. Det er præstationer, der ifølge Doornbos understreger, at Verstappen fortsat præsterer på sit topniveau, men uden at bilen kan følge med.
Et andet aspekt, der potentielt spiller ind i Verstappens fremtidsplaner, er situationen omkring hans nye teamkammerat, Liam Lawson.
Den unge newzealænder har fået en hård start i sin første F1-sæson, og har endnu ikke scoret point eller avanceret forbi Q1 i kvalifikationen.
Spørgsmålet om Lawson bliver allerede rejst internt i Red Bull-kredse, og Doornbos vurderer tørt, at Verstappen næppe bekymrer sig meget om, hvem der sidder i det andet sæde:
- Han tænker: Det er Lawson, så er det Yuki [Tsunoda]… jeg kan leve med det hele. Jeg vil bare have en bil, der kører bedre.
Hvis Doornbos har ret i, at Verstappen allerede har truffet sin beslutning om at forlade Red Bull, bliver spørgsmålet nu hvornår og hvorhen?
Mercedes står uden en klar førerfigur i 2026, og Audi ventes at ville bygge et projekt omkring en superstjerne.