Oscar Piastri har mistet grebet om sin solide føring i VM-stillingen, og både
Lando Norris og
Max Verstappen er tilbage i titelkampen før Mexico.
Oscar Piastri stod for få løb siden som favorit til at vinde verdensmesterskabet i Formel 1, men en række uheldige løb og interne dueller har åbnet døren for rivalerne Lando Norris og Max Verstappen.
Før Mexicos Grand Prix fører australieren stadig VM-stillingen, men blot 14 point skiller ham nu fra Norris og 40 fra Verstappen.
Ved slutningen af august havde Piastri en komfortabel føring på 34 point til Norris og hele 104 til Verstappen.
Siden har løbene i Monza, Singapore, Baku og Austin givet mere hovedpine end point.
Taktiske beslutninger og teamdueller i fokus
Ved Italiens Grand Prix i Monza blev Piastri bedt om at give slip på føringen til Norris under løbet, trods at han selv var kommet foran via pitstop.
Det skabte frustration, som han dog holdt tilbage i offentligheden.
Et lignende mønster gentog sig i Singapore, hvor Norris i starten var involveret i kontakt med både Verstappen og Piastri.
Piastri følte sig uretfærdigt behandlet og sagde over teamradioen:
- Det er ikke fair.
Også her fremstod han efterfølgende kontrolleret i medierne, men de indre spændinger i
McLaren virker til at påvirke australierens fokus.
Kæmpe fejl i Baku og svigtende form i Austin
I Baku gik det helt galt.
Piastri udgik allerede på første omgang efter en startfejl og en efterfølgende afkørsel i sving 6.
Han erkendte selv, at han havde overvurderet grebet og undervurderet bilens adfærd.
Teamchef Andrea Stella har efterfølgende peget på, at lavt greb og skiftende forhold stadig er en udfordring for den ellers stabile Piastri.
Ved det seneste løb i Austin fortsatte den negative tendens.
Her blev han slået af Norris i både sprintkvalifikation og hovedløbet, og en kontrovers om "eftervirkninger" efter Singapore førte til spekulationer om, hvordan teamet håndterer forholdet mellem deres to førere.
Et vendepunkt eller et mønster?
Det seneste dyk i resultater står i skarp kontrast til Piastris form i sæsonens første ni løb, hvor han tog otte podieplaceringer og fem sejre.
Siden Norris fik en ny affjedringsløsning i juni, har briten dog været på niveau og nogle gange foran.
Jenson Button har sammenlignet Piastris situation med den, han selv oplevede i 2009, hvor presset voksede mod sæsonafslutningen.
Ifølge Button kan det mentale aspekt få selv de bedste til at vakle, hvis de fokuserer for meget på at undgå fejl.
McLaren håber at analysere data og få Piastri tilbage i topform.