Den første tid i rødt har været mere vanskelig end forventet, og nu ser han en telefonsamtale som en mulig hjælp til at finde ro.
Lewis Hamiltons skifte til
Ferrari var et af de mest omtalte øjeblikke i Formel 1, men oplevelsen har endnu ikke budt på de resultater, mange havde ventet.
Den syvdobbelte verdensmester har kun en enkelt Sprint-sejr fra Kina på sit Ferrari-CV, og han har stadig sin første Grand Prix-podieplads til gode i rødt.
Det er den længste periode uden podieresultater i hans karriere, og det har sat en særlig stemning omkring hans tid i Maranello.
Ferrari har til tider fremstået overrasket over Hamiltons sårbarhed, men det er ikke uden historisk fortilfælde.
Michael Schumacher blev også opfattet som mere følsom, end teamet havde forudset, da han begyndte sin rejse hos Scuderiaen i 1996.
Netop Schumacher er endda et eksempel på, hvordan en periode med vanskeligheder udviklede sig til det mest succesfulde kapitel i teamets historie.
Hamilton søger råd i fortiden
Hamilton har i interviews peget på, at han ikke rådførte sig med hverken Fernando Alonso eller
Sebastian Vettel, før han underskrev kontrakten med Ferrari:
- Ærligt talt har jeg ikke talt med nogen af dem. Seb har dog været en stor støtte. Han har været utrolig og en god ven gennem årene.
Det er netop Vettel, han nu planlægger at ringe til.
Den tyske firedobbelte verdensmester vandt 14 løb i sine seks år hos Ferrari og var i en periode Hamiltons nærmeste rival.
Hamilton siger, at han ikke ville ringe til ham tidligere, fordi han ønskede at danne sig sine egne indtryk.
Nu hvor han har tilbragt mere end et halvt år i Ferrari, føler han sig imidlertid klar til at dele sine tanker og høre Vettels erfaringer.
Et håb om at vende udviklingen
Vettel oplevede, at det kunne være fristende at efterligne sin yngre holdkammerats opsætning, men det skabte flere problemer end løsninger.
Den samme tendens er blevet observeret hos Hamilton i 2025, hvor utilfredshed med kommunikationen til hans løbsingeniør har været tydelig.
Netop derfor er en samtale med Vettel mere end blot venlig small talk. Den kan vise sig at være en kilde til praktisk erfaring, som Hamilton kan bruge til at finde sin egen vej i teamet.
Mens Ferrari-ledelsen åbent har erkendt, at de undervurderede udfordringen ved at hente en så erfaren kører ind i en ny kultur, står Hamilton nu foran en afgørende fase.
Han fylder 41 år til januar, og kontrakten løber kun til 2026.
Vettel kan ikke give ham ungdommen tilbage, men han kan tilbyde indsigt, som måske kan hjælpe britten til at skabe et mere frugtbart samarbejde med Scuderiaen.