Martin Brundle George Russell

Martin Brundle: "Mercedes' strategi stred imod al sund fornuft"

Formel 1jul. 08 , 20:50
Nogle gange handler Formel 1 ikke om fart, men om at forstå vejret og tage de rigtige valg. Det gjorde Mercedes ikke denne gang.
Det britiske Grand Prix på Silverstone blev en blandet oplevelse for de britiske Formel 1-fans.
Lando Norris sikrede godt nok en populær hjemmesejr for McLaren, men det blev ikke en festdag for de øvrige britiske kørere.
Lewis Hamilton sluttede lige uden for podiet, mens George Russell og Oliver Bearman ikke formåede at levere det ønskede resultat.
Russell startede ellers fra fjerde position, men han var blandt dem, der valgte en højst usædvanlig strategi.
Mercedes sendte ham i pit allerede på formationsomgangen for at skifte til slicks i håb om, at banen hurtigt ville tørre.
Det blev startskuddet på et løb, der udviklede sig katastrofalt for teamet.
Kimi Antonelli fulgte kort efter samme strategi, men begge kørere måtte hurtigt vende tilbage til intermediates, da store dele af banen forblev våd.
Mercedes endte med blot ét enkelt point fra hele løbsweekenden.
Russell kæmpede sig frem til en tiendeplads, mens Antonelli måtte udgå efter en sammenkørsel med Isack Hadjar.
Brundles kritik og mønsteret gentager sig
Den tidligere F1-kører og mangeårig kommentator hos Sky Sports Martin Brundle retter i sin faste klumme en skarp kritik mod Mercedes’ tilgang.
Han undrer sig over valget af dæk og det tidspunkt, de blev monteret:
- Mercedes havde en mærkelig vane med at vælge hårde dæk i marginale forhold, hvor deres langsomme opvarmning og tvivlsomme greb burde have fået alarmklokkerne til at ringe.
Det var et eksempel på en strategi, hvor tal og modeller så ud til at have forrang for racerfornuft.
Brundle noterede, at Russell og flere andre kørere som blandt andre Leclerc og Hadjar valgte at pitte før løbsstart og tage ud på slicks. En tilgang, der viste sig at være for dristig:
- Det blev en beslutning, hvor data vandt over sund fornuft.
Særligt valget af hårde dæk vakte opsigt, da deres langsommere opvarmningsfase gjorde dem vanskelige at styre i de kølige og delvist våde forhold.
Resultatet blev, at Mercedes aldrig for alvor kom i spil i løbet af løbet.
Fremtid under pres og forhandlinger i kulissen
Midt i de strategiske kvaler udspiller der sig samtidig et spil bag kulisserne, som kan få stor betydning for teamets fremtid.
George Russells kontrakt udløber ved årets udgang, og Mercedes har endnu ikke annonceret nogen forlængelse.
Det har givet næring til spekulationer om en mulig tilgang af Max Verstappen fra Red Bull, der har ytret utilfredshed med sin nuværende situation.
Martin Brundle vurderer, at Russell bliver kastet under bussen, mens Mercedes holder kortene tæt til kroppen.
Ifølge flere kilder forsøger teamet muligvis at presse Russell på lønforhandlingerne ved åbenlyst at holde samtaler med Verstappen.
Mercedes’ position i konstruktørmesterskabet, hvor de aktuelt ligger nummer tre med 210 point, forstærker behovet for stabilitet.
Men hvis forhandlingerne trækker ud, og strategien fortsætter med at fejle, kan det få konsekvenser både på og uden for banen.
Mest læste

Mest læste