gettyimages 2202096384

"Max kunne ikke bare forsvinde" – Red Bull rasende over kontroversiel straf

Formel 1apr. 21 , 9:09
Red Bull er ikke tilfredse med den straf, Max Verstappen modtog i Saudi-Arabiens Grand Prix, og holdet overvejer nu at tage sagen op med FIA.
Efter et intenst første sving mod Oscar Piastri blev Verstappen idømt en fem sekunders tidsstraf, som han afsonede under sit pitstop. Det kostede ham ikke kun løbssejren, men rejser også spørgsmål om reglernes fortolkning og FIA's vurdering.
Fra pole position blev Verstappen overhalet ind i første sving af Piastri. I forsøget på at holde sin linje ude i siden måtte han tage flugten gennem afkørselsområdet, men han beholdt føringen.
Det blev afgørende. FIA vurderede, at han havde opnået en varig fordel uden for banen, og idømte ham straffen for ikke at afgive positionen.
Udprintet billededokumentation
Christian Horner, Red Bulls teamchef, kaldte beslutningen for “meget hård” og fremviste efterfølgende onboard-billeder, som ifølge ham viste, at Verstappen faktisk havde et lille forspring ved apex.
- Man kan tydeligt se, at Max er foran i svinget. Vi mente ikke, han havde gjort noget forkert, forklarede Horner, som samtidig understregede, at beslutningen sandsynligvis ikke vil blive formelt appelleret – men at FIA vil blive bedt om at revurdere onboard-materialet, som ikke var tilgængeligt under løbet.
Spørgsmålet om hvorvidt Verstappen burde have afleveret positionen til Piastri tidligere, blev også vendt. Ifølge Horner kunne det have kostet mere end bare tid – især med truslen fra George Russell lige bagved.
I stedet valgte Red Bull at acceptere straffen og håbe på at køre sig tilbage. Verstappen sluttede blot 2,6 sekunder bag Piastri – en understregning af, at uden tidsstraffen kunne sejren meget vel have været hans.
"Let them race"-princippet
Horner satte også spørgsmålstegn ved konsistensen i regelanvendelsen, især med tanke på det famøse “let them race”-princip, som han antydede er blevet negligeret.
- Max kan jo ikke bare forsvinde, lød det tørt fra teamchefen, der mener at situationen i sving 1 var en klassisk førstesving-duel, som burde være blevet dømt mere lempeligt.
På trods af kontroversen er der dog positive signaler fra Red Bull-lejren. RB21-raceren viste sig forbedret i forhold til tidligere løb, især hvad angår dækstyring – et område, hvor holdet har haft det svært i år.
Den hårde compound klarede sig stabilt i Jeddah, og med opdateringer under bilen ser det ud til, at Red Bull er ved at finde balancen igen.
- Vi havde farten, og vi kvalificerede os på pole. På både medium og hårdt dæk var vi konkurrencedygtige, sagde Horner.
Mest læste