Det var ikke den start på sæsonen, Max Verstappen og Red Bull havde drømt om.
I stedet for endnu en sejr eller i det mindste en podieplads måtte verdensmesteren nøjes med en beskeden sjetteplads i Bahrain – hans dårligste resultat i de første fire løb.
Selvom Verstappen ikke plejer at være den, der skruer op for de store følelsesudbrud, var der denne gang ingen slinger i valsen: løbet var en katastrofe.
Verstappen startede løbet på de bløde dæk, men skiftede allerede på 10. omgang til hårde – et dækvalg, der hurtigt viste sig at være et fejlslagent træk.
Den hvide compound fungerede slet ikke, og hollænderen kæmpede med både balanceproblemer og overophedede dæk.
Tilføj to langsomme pitstop – først på grund af et defekt lys ved udkørslen, senere på grund af et hjul, der nægtede at løsne sig – og billedet af en frustreret racerkører tegner sig tydeligt.
- Alt gik galt, alt sammen, sagde Verstappen til tyske Sky.
Det er ikke ofte, man hører ham bruge så drastiske ord, men denne gang var frustrationerne svære at skjule. Han forklarede også, at det ikke nødvendigvis var strategien, der kostede ham placeringer:
- Sjettepladsen var det højeste, vi kunne opnå i dag – uanset om vi havde brugt en eller to sæt mediums.
Og netop det vidner om et større problem for Red Bull. Det er ikke bare én beslutning eller en enkelt uheldig hændelse, der kostede dem dyrt i Bahrain.
Det var en sammensmeltning af tekniske fejl, dækvalg, og muligvis et bilsetup, der slet ikke passede til forholdene. Når Red Bulls hidtil så uovervindelige opsætning begynder at vakle, åbner det døren for rivalerne.
Oscar Piastri og McLaren udnyttede chancen til fulde og leverede en overbevisende sejr, der sender australieren op på andenpladsen i mesterskabet – foran Verstappen, som nu er henvist til tredjepladsen.
Det alene er opsigtsvækkende i en sæson, hvor mange har forventet endnu en Red Bull-dominans.
Selvom én dårlig weekend ikke nødvendigvis varsler enden på Red Bulls regentskab, viser Bahrain-løbet, at de ikke længere kan tage noget for givet.
I en sæson, hvor McLaren og måske også Ferrari begynder at vise tænder, skal fejl som dem i Bahrain være undtagelsen, ikke reglen.