eddie irvine jaguar 2002

“Jeg kunne ikke finde min helikopter”: Formel 1 ikons uforlignelige liv

Formel 1apr. 13 , 14:07

Eddie Irvine blev aldrig verdensmester i Formel 1, men han var uden tvivl én af sportens mest ikoniske personligheder.

Med sin bramfri stil, kærlighed til luksus og evne til at tjene penge både på og uden for banen, har den tidligere Ferrari-stjerne skrevet sig ind i motorsportens folkesjæl.

Nu også i de mere kuriøse anekdoter, takket være en helikopter, han bogstaveligt talt forlagte. To gange.

Nordireren, der kørte i Formel 1 fra 1993 til 2002 for blandt andre Jordan og Ferrari, havde allerede inden sin debut sikret sig økonomisk.

Gennem klog investering i fast ejendom opbyggede han en portefølje på omtrent 40 ejendomme på verdensplan, og i sin storhedstid nåede hans nettoformue op på omkring 160 millioner britiske pund – hvilket svarer til cirka 1,4 milliarder danske kroner.

Glemte hvor han parkerede sin helikopter - to gange

Blandt de mest opsigtsvækkende symboler på hans livsstil finder man en Dassault Falcon 50 – et luksuriøst privatfly, der kan krydse Atlanten og har en værdi på omkring 1,55 millioner pund (ca. 13,6 millioner kroner).

Om Irvine stadig ejer jetten, er uvist – men hans evne til at glemme sine luftfartøjer gør det ikke usandsynligt, at selv han har mistet overblikket.

- Jeg parkerede det og kunne ikke huske, hvor,” har han sagt til The Mirror om sin tidligere helikopter.

- En gang parkerede jeg den i en vens have og glemte, hvor hun boede. Jeg kørte bare rundt, indtil jeg kunne se rotorbladene – det er trods alt lettere end at finde en bil i en P-hus.

Efter at have lagt hjelmen på hylden i 2002 trådte Irvine et skridt væk fra motorsporten og har siden levet et mere tilbagetrukket liv – dog stadig med komfort.

En af Formel 1's største playboys

I 2006 stod han på Sunday Times Rich List med en anslået formue på 160 millioner pund, men i dag lyder estimaterne på omkring 92 millioner pund, svarende til cirka 805 millioner danske kroner.

En halvering, ja, men langt fra økonomiske problemer.

Han har stadig pilotlicens og har blandt andet bestået den krævende Instrument Flight Rules-test i Florida.

- Det var ikke kønt, men jeg bestod, sagde han tørt.

Og selv om Irvine aldrig nåede Michael Schumachers højder på banen, levede han uden tvivl det mest glamorøse liv udenfor. Han har selv sagt det, som kun Irvine kan:

- Jeg elsker festerne, båden, flyet, at komme ind på natklubber uden at stå i kø, at køre for Ferrari og få de smukkeste piger.

Mest læste