Flere hold så stærke ud i træningen, men i det afgørende øjeblik blev styrkeforholdene tegnet tydeligt op.
Max Verstappen starter forrest på gridden ved
det britiske Grand Prix efter en omgangstid på 1:24.892 i lørdagens kvalifikation på Silverstone.
Det var imidlertid overhovedet ikke givet på forhånd, at
Red Bull-køreren ville nå dertil.
Hele weekenden har han kæmpet med både understyring og overstyring, og der blev arbejdet intenst i garagen for at finde løsninger.
Det var først, da teamet valgte at reducere bagvingens downforce, at bilen begyndte at opføre sig nogenlunde forudsigeligt.
Verstappen beskrev selv forholdene som vanskelige:
- Vinden ændrede sig konstant, og det gjorde det hårdt at finde rytmen. Men den sidste omgang var god nok. Det handler bare om at lægge det hele i den rigtige runde.
Ifølge PlanetF1 har både
Lando Norris og
Oscar Piastri bemærket, at Silverstone har ligheder med Suzuka i Japan, hvor Verstappen tidligere på året viste sin styrke.
Britisk topfart og italiensk frustration
McLaren-duoen Piastri og Norris kvalificerede sig som nummer to og tre, begge tæt på Verstappens tid.
Deres præstation lover godt for søndagens løb, hvor startsnuden på første omgang kan blive afgørende.
George Russell sikrede sig fjerdepladsen for
Mercedes.
Hos
Ferrari var stemningen mere blandet.
Lewis Hamilton var nogenlunde tilfreds med sin femteplads, men
Charles Leclerc var synligt frustreret.
Han sluttede som nummer seks og sagde, at han havde “mistet sit kvalifikations-touch” og kaldte sin præstation “ringe”.
Hamilton forklarede, at bilen led af understyring i langsomme sving, hvilket begrænsede hans tempo. Især i den afgørende Q3-session.
Kvalifikationsulykker og tabte chancer
Franco Colapinto fik ikke den succes, han havde håbet på.
Han mistede bagenden i Club-svinget og fortsatte ind i barrieren.
- Jeg mistede bagenden, måske ramte jeg en ujævnhed. Jeg blev bare ved med at give gas, sagde han efterfølgende.
Han starter løbet som nummer 20, og hans fremtid i Formel 1 er nu endnu mere usikker.
Pierre Gasly leverede derimod igen for Alpine og nåede Q3 for syvende gang i sæsonen.
Han starter som nummer otte, efter hans plads blev opgraderet på grund af straffe til både Andrea Kimi Antonelli og Oliver Bearman.
Sidstnævnte havde ellers imponeret ved at kvalificere sin Haas i top 10, men en fejl i pitindkørslen under rødt flag kostede ham ti startplaceringer og fire strafpoint.
Fernando Alonso fortsatte sin stabile form med endnu en Q3-deltagelse og niendeplads.
Hos Sauber var optimismen fra Østrig forduftet. Hverken Gabriel Bortoleto eller Nico Hülkenberg kunne avancere fra Q1 og starter helt nede i bagfeltet.
Alt i alt tegner søndagens løb til at blive tæt og taktisk med Verstappen i front fra start.