landor norris george russel mclaren mercedes

McLaren mangler ét afgørende element for total dominans

Formel 1mar. 28 , 20:47

McLaren har i sæsonens to første løbsweekender i 2025 sat sig tungt på opmærksomheden som det måske mest konkurrencedygtige team på gridden.

En potentiel 1-2’er i Australien glippede kun på grund af et regnskyl og Oscar Piastris afkørsel, og teamet viste solid styrke i Kina – men det var langt fra en perfekt weekend.

Spørgsmålet er nu, hvad der egentlig holder McLaren tilbage fra at etablere den samme slags dominans, som Red Bull nød i 2023.

I Shanghai blev det tydeligt, at McLaren endnu ikke har en “plug-and-play”-bil, der fungerer i alle forhold.

Sprintformatet i Kina – hvor holdene kun har én træning, før det går løs med kvalifikation – skabte problemer for MCL39, især med hensyn til dækslid og bilbalance. Fredagens præstationer var svage, og Ferrari udnyttede det til fulde.

Først efter sprintløbet lørdag fik McLaren ændret på opsætningen: Piastri snuppede pole, men med en langt mindre margin end i Australien.

Bilen er følsom

Teamchef Andrea Stella forklarede, at bilen stadig er følsom, særligt med friske dæk, og at kørerne var nødt til at tilpasse deres tilgang under weekenden. Det viser, at MCL39 stadig kræver arbejde og finjustering for at yde optimalt under skiftende forhold.

I selve grandprixet var McLaren relativt komfortabelt foran, men ikke på dominerende vis. Piastri blev aldrig alvorligt truet, men heller ikke i stand til at opbygge et massivt forspring.

George Russell i Mercedes – det bedste “non-McLaren” bud – sluttede kun 11 sekunder efter, uden safety car-afbrydelser. Det har fået konkurrenter til at spekulere i, at McLaren enten holdt igen – eller at bilen stadig ikke er i stand til at trække afgørende fra.

Lando Norris kæmpede samtidig med bremseproblemer, og hans omgangstider varierede betydeligt, hvilket bidrog til et indtryk af et team, der stadig balancerer på kanten af sit fulde potentiale.

Fleksible bagvinger

Et af de mest omdiskuterede punkter i Kina var FIA’s skærpede regler omkring fleksible bagvinger.

Nye tests blev indført op til løbet i Shanghai, og selvom McLaren officielt erklærede, at deres MCL39 allerede var inden for de tilladte grænser, tyder meget på, at holdet var blandt dem, der måtte foretage ændringer.

Bagvingens fleksibilitet har stor betydning for bilens aerodynamik og tophastighed. FIA reducerede den maksimalt tilladte bevægelse i slot gap fra 0,75 mm til 0,5 mm til det næste løb i Japan.

I Kina målte man allerede lavere tophastigheder for McLaren, hvor Norris blev målt til 332,7 km/t – betydeligt langsommere end Verstappens Red Bull, som nåede 339,6 km/t.

"Turbulent" luft

FIA’s tekniske chef Nikolas Tombazis udtalte, at "fire til fem hold" ikke ville have klaret de kinesiske tests, hvis de var blevet indført tidligere – og The Race rapporterede, at McLaren sandsynligvis var blandt dem.

Et andet vedvarende svagt punkt er McLarens vanskeligheder i turbulent luft – et problem, der har fulgt holdet fra 2024.

Under sprintløbet i Shanghai sad Norris fast bag konkurrenter hele løbet og formåede ikke at gøre fremskridt, mens Piastri heller ikke kunne true Hamiltons føring, trods bedre fart.

Det tyder på, at MCL39 fortsat er for afhængig af ren luft for at kunne præstere optimalt.

Mest læste