gettyimages 2192157787

Honda kan blive et wildcard til F1 i 2026

Formel 1aug. 18 , 16:36
Når motorerne tændes i 2026, er det ikke givet, hvem der har fundet den rigtige opskrift. Honda kan være nøglen til en uventet udvikling.
Aston Martin har i løbet af 2025-sæsonen fundet en bedre rytme, og holdet har fået mere ud af deres opdateringer på AMR25.
Fernando Alonso har vist stabilitet med fem pointplaceringer i de seneste seks løb, og selv Lance Stroll er begyndt at finde mere fart.
Bag resultaterne ligger en langsigtet strategi, hvor næste års bil allerede spiller en rolle.
Det er ingen hemmelighed, at 2026-reglerne fylder mere og mere i udviklingen hos alle hold, og Aston Martin ser ud til at have lagt en klar kurs.
Midt i det hele står partnerskabet med Honda, som fra 2026 bliver motorleverandør.
Aftalen blev indgået i 2023 og markerer et stort skift for teamet.
Fra at være et kundehold bliver Aston Martin i praksis et fuldt integreret fabriksteam.
Det betyder fuld kontrol over motor og bil, hvilket mange andre hold har vist kan være afgørende.
Honda er brikken, der kan ændre spillet
Ifølge Last Word On Sports er Hondas motor det element, der kan blive forskellen på midterfelt og topstrid.
Mercedes’ dominans i 2014 var bygget på egen motor, mens Red Bulls skifte til Honda i 2019 viste, hvordan et risikabelt valg kunne danne grundlag for mesterskaber.
Aston Martin håber på en lignende udvikling.
Samtidig er rammerne for udviklingen på plads.
Et nyt vindtunnelanlæg og en moderne simulator er taget i brug, og Adrian Newey er allerede i gang med at udnytte ressourcerne fuldt ud.
Resultaterne fra 2025 giver tegn på, at korrelationen mellem vindtunnel og bane nu er tættere, og det styrker troen på, at fundamentet til 2026 er mere solidt end tidligere.
Alonso har selv udtrykt forsigtig optimisme:
- Vi kan mærke, at projektet tager form. Alle arbejder mod det samme mål.
Hans ord afspejler den stemning, der er opstået på teamet, hvor Honda bliver set som muligheden for at tage det næste skridt.
Konkurrencen bliver benhård
Men selv med en stærk motor venter et felt, der næppe har været mere tæt.
I 2026 står fem fabrikanter klar i form af Ferrari, Mercedes, Honda, Audi og Red Bull Powertrains.
Honda er i en position, hvor de kan drage fordel af erfaringen fra tidligere projekter, mens Audi og Red Bull Powertrains står som nykommere.
Alligevel er udfordringen stor.
Honda indrømmede tidligere i år, at de nye regler giver komplekse tekniske problemer, men understregede også, at arbejdet skrider frem.
En anden central figur i projektet Andy Cowell pointerede for nylig, at forskellen mellem succes og fiasko bliver marginal.
Hvis Aston Martin skal kæmpe med om mesterskaber, må Honda levere en motor, der kan matche Ferrari og Mercedes både på hastighed og holdbarhed.
- Det er nu, vi har chancen for at bevise, at projektet kan bringe os frem i feltet, siger Fernando Alonso.
På den baggrund er det ikke urimeligt at se Honda som et potentielt wildcard i 2026.
Ikke nødvendigvis som favoritten, men en faktortippende balance i en sport hvor de små detaljer ofte afgør, hvem der står øverst på podiet.
Mest læste

Loading