lando norris max verstappen

McLarens "hemmelighed" afsløret i Monza og det forklarer Red Bulls teorier

Formel 1sep. 11 , 9:37
McLaren har været genstand for spekulationer fra Red Bull, men præstationen i Monza afslørede en vigtig teknisk fordel, der kaster nyt lys over rivalernes mistanker.
McLaren har i løbet af Formel 1-sæsonen været under lup, især fra Red Bull-lejren, hvor der har været udtrykt mistanke om, at briternes bil havde tekniske fordele, som gik ud over det tilladte.
Ved det italienske Grand Prix i Monza blev det dog ifølge Nelson Piquet Jr. klart, hvad McLarens reelle styrke er, og det kan ifølge ham forklare de teorier, der har cirkuleret i paddocken.
På banen i Monza lykkedes det Max Verstappen at vinde løbet for Red Bull og samtidig sætte ny rekord for det hurtigste Grand Prix nogensinde, både målt i tid og gennemsnitsfart.
Bag ham kom McLarens Lando Norris i mål 19 sekunder efter.
Selvom forskellen delvist skyldtes strategiske valg, såsom håbet om en safety-car, så blev McLarens styrke under de særlige forhold i Monza også tydelig.
McLarens fordel ligger i dæktemperatur
Nelson Piquet Jr. forklarede på podcasten Pelas Pistas, at McLarens største styrke ligger i bilens evne til at kontrollere dækkenes temperatur.
Her sagde han:
- Monza er ikke en bane, der opvarmer dækkene særlig meget, så det her er fordelen, McLaren har. Den store hemmelighed er, at de kan presse hårdere uden at overophede dækkene, og Monza har ikke det problem, derfor var banen bedre for Red Bull.
Dette står i kontrast til mere tekniske baner som eksempelvis Østrig, hvor dækslitage og temperaturstyring spiller en langt større rolle.
Netop på disse baner har der tidligere været rygter om, at visse hold skulle have forsøgt at manipulere dækkene, eksempelvis ved at anvende vand til at køle dem ned indefra.
Disse rygter har bidraget til Red Bulls mistanke om McLaren, især omkring bremseteknologi, som tidligere blev undersøgt og godkendt af FIA.
Red Bulls opsving og fremtidsudsigter
Red Bulls sejr i Monza blev til dels tilskrevet forbedringer, der blev identificeret under løbet i Zandvoort.
Ifølge tidligere strateg Ruth Buscombe var en lav-drag-bagvinge, som blev testet i Spa, en nøglekomponent til Verstappens stærke kvalifikation og løbsresultat.
Denne komponent forventes at blive brugt igen på andre baner som Aserbajdsjan, Mexico og USA, hvor lav luftmodstand er afgørende.
Selvom Monza viste, at Red Bull stadig har overtaget på specifikke baner, peger flere eksperter på, at McLarens styrker sandsynligvis vil være mere tydelige på de fleste af sæsonens resterende baner.
Mest læste

Loading